19 Januari 2010

Legasi Senario yang menghampakan


Aku ingin bertanya satu soalan kepada Ahmad Idham dan David Teo. Atas alasan apakah mereka menerbitkan satu-satu filem?

Tidakkah mereka terfikir, dan berasa kasihan pada khalayak yang mengorbankan RM10 semata untuk menonton karya mereka?

Senario Episod 2:Beach Boys adalah merupakan legasi koleksi lawak terbaru daripada kumpulan Senario.

Dan aku tidak nafikan Senario masih belum mahu/mampu keluar daripada kepompong lawak-lawak bodoh mereka. Azli masih dengan lawak mukanya, Lan masih dengan lawak bunyi-bunyiannya dan Wahid aku tak tahu nak kategorikan apa pada lawaknya.

Persoalannya aku, masih revelankah lawak-lawak sebegini untuk khalayak pasca-modernis?(lagi 10 tahun nak 2020 beb!)

Mungkin jika ditanya pada Mr David atau Ahmad Idham, jawapan mereka adalah berkisarkan kepada jumlah kutipan filem ini. Jika kutipan mencecah 2.5 juta bererti Senario berada pada tahap pelawak berjaya(baca:sebab mereka mengukur keberjayaan satu-satu filem pada ukuran kutipan tertinggi yang berjaya dipungut)

Soal plot bukan satu perkara yang dipandang sebagai benda penting oleh Ahmad Idham. Untuk filem ini, aku rasa kanak-kanak yang belum mencapai usia mamayiz pun sudah mampu untuk membaca plot filem ini.

Ianya hanya berkisar 3 sahabat yang pergi bercuti di Pangkor dan bertemu jodoh disana. Ada part yang mungkin nampak klimaks(tapi mendatar) iaitu part Maria Farida ditangkap penculik, pas tuh dorang pusing-pusing pulau dan diselamatkan polis.

Plot yang sangat mudah dan tak perlu berfikir. Santai.

Ada scene yang aku rasa sangat dangkal lagi membodohkan iaitu ketiga-tiga pak lawak ini cuba mencari jalan keluar daripada Pulau Penyamun itu. Bukankah mereka berada di Pulau, takkan mereka boleh bertemu daratan la plak?

Scene ini benar-benar sangat mempermain-mainkan(baca:memperbodohkan)khalayak.

Dari aspek sinematografi, sangat-sangat menghampakan. Ahmad Idham langsung tidak pandai menampilkan Pangkor yang mempunyai status antara pulau tercantik didunia.

Malahan, ada satu scene kamera terkena daun pokok. Apa nih?

Tapi aku menyukai 2 scene dalam cerita ini iaitu babak antara 2 darjat, iaitu flashback cinta Azli ditolak abang kepada Maria Farida.

Dan babak orang sengau cuba memberitahu tentang penculikan Maria Farida. Memang lawak part nih.

Ada babak ala-ala Gerak Khas dalam filem ini iaitu "kepantasan" polis dalam menyelesaikan satu-satu masalah. Ini kita selalu jumpa dalam drama-drama swasta dan filem-filem, walhal realitinya adalah kontradik daripada itu.

Scene penamat dan scene kesinambungan semasa kredit memang sangat-sangat sesuai dan layak bagi filem-filem semacam ini.

NILAIAN REVIEW-FILEM: SATU BINTANG

Tiada ulasan: