15 Jun 2010

LASKAR PELANGI(2008), Antara Kegeniusan Lintang, Sifat Ekspresionis Mahar Dan Cabaran Pendidikan Masakini



Filem Laskar Pelangi(2008) adalah merupakan sebuah filem yang diadaptasi daripada novel best-seller di Indonesia yang menggunakan judul yang sama hasil karya Andrea Hirata Seman Said Harun ataupun lebih dikenali dengan nama pena Andrea Hirata.

Novel Laskar Pelangi ini merupakan hasilan sulung daripada tetralogi novelnya selain Sang Pemimpi, Edensor dan Maryamah Karpov.

Kehebatan novel ini adalah bersandarkan kepada daya-fikir dan imiginasi sisi intelek Andrea mengadun dan mengaul antara dunia sains, astronomi, seni, jenaka, cinta-monyet, politik, motivasi dan membangkitkan the magic of childhood memories, hingga menatijahkan satu karya yang amat “lazat” untuk dihadam oleh para pencinta novelis. Cukup “perencah” dan “lauk”nya.

Melalui novel Laskar Pelangi ini, Andrea berjaya membuai, malahan membawa pembacanya tersedut sama ke dunia indah Laskar Pelangi yang dihasilkan berdasarkan cebisan nukilan diari yang dilalui oleh Andrea sendiri, semenjak beliau belajar mengenal huruf hinggalah melanjutkan pelajaran ke luar negara.

Atas keberjayaan karya best-seller sepanjang sejarah Indonesia ini, mencetuskan idea seorang sutradara prolifik bernama Riri Riza untuk menyahut cabaran untuk mengarap novel ini ke layar perak.

Riri Riza merupakan seorang sutradara yang gemar mengadaptasi sesebuah teks seni ke layar perak. Antara karya beliau sebelum Laskar Pelangi ialah filem Gie(2005) yang dihasilkan berdasarkan buku Catatan Seorang Demonstran yang ditulis oleh Soe Hok Gie(baca: filem Gie ini mencambahkan idea Amir Muhammad untuk menghasilkan filem The Year of Living Vicariously pada tahun 2005).

Bahkan Riri juga menghasilkan filem Sang Pemimpi(2009) yang diadaptasi daripada tetralogi novel Laskar Pelangi kedua, Sang Pemimpi, juga karya Andrea Hirata, namun filem ini belum ditayangkan untuk tontonan khalayak di Malaysia. Berita terbaharu beliau sedang me”ngerja”kan Bumi Manusia yang ditulis Pramoedya Ananta Toer untuk difilemkan.

Filem Laskar Pelangi ini merupakan sebuah filem yang sukses dari segi kutipan, dimana ia telah ditonton oleh 4.6 juta orang penonton, menjadikannya ia filem keempat tertinggi kutipan box-officenya di Indonesia, selepas filem Jelangkung(2001), Pocong 2(2006) dan Ada Apa Dengan Cinta(2002).

PLOT:

Filem ini dimulakan dengan babak Ikal selaku pendokong watak utama sedang menaiki bas untuk pulang ke daerah Belitung, iaitu nama bagi sebuah pulau yang terletak di Indonesia.

Riri Reza memulakan filem ini dengan shot pekerja-pekerja kelas bawahan sedang bekerja di kilang perusahaan timah milik syarikat dari Belanda. Kredit seharusnya diberikan kepada Riri kerana beliau telah mencuba sebaik mungkin untuk mengeluarkan “roh” yang tersembunyi di dalam novel ke naskhah filemnya. Dari sisi yang lain, Riri juga sebenarnya sedang mengeluarkan idealisme kritik sosial yang mapan untuk difahami secara double-meaning oleh khalayak penonton, malahan ada juga yang disampaikannya secara direct-to-the-point.

Selepas babak di dalam bas itu, teknik imbas kembali digunakan untuk mengimbas memori-memori indah bagaimana watak Ikal ini melalui saat-saat suka dan duka bersama sembilan orang pelajar Sekolah Muhammadiyah yang digelar oleh Bu Mus sebagai Laskar Pelangi.

Plot filem ini diadaptasi berdasarkan dua subtopik penting daripada novel iaitu mengangkat watak Ikal, Lintang dan Mahar sebagai watak utama diselang-selikan dengan kisah-kisah indah yang berlaku di Sekolah Muhammadiyah yang menemukan 10 orang sahabat di dalam menempuh ranjau pencarian mereka terhadap ilmu.

Pelbagai dugaan dan rintangan yang dihadapi di Sekolah Muhammadiyah misalnya ketiadaan dana dan kekurangan tenaga kerja serta fasiliti, sehinggalah kematian Pak Harfan, namun semua itu diharungi dengan kekuatan sisi fizikal dan spiritual anggota Laskar Pelangi itu sendiri.

Filem ini dibina dengan energi motivasi yang kuat iaitu konsep “jangan mengenal erti putus asa” sedari daripada awal lagi. Kita lihat bagaimana semangat kuat yang ditunjukkan oleh Bu Mus ketika babak menunggu seorang lagi pelajar untuk mencukupkan pelajar kepada sepuluh orang, supaya proses pengajaran dan pembelajaran dapat dijalankan di Sekolah Muhamadiyyah. Lantas dengan berkat semangat itu, datanglah seorang pelajar bernama Harun mencukupkan kuota pelajar di Sekolah Muhamadiyyah. Begitu juga babak selepas kematian Pak Harfan, kebanyakkan pelajar sudah kehilangan semangat untuk belajar, lantas watak Ikal dan Lintang membina efikasi kendiri dan keyakinan rakan-rakan mereka untuk kembali belajar. Ini adalah perlambangan bagaimana jika ada semangat dan keyakinan, apa juga halangan yang mendatang akan bisa ditempuhi tanpa mengenal erti jemu atau putus asa.

Kita juga dapat melihat babak bagaimana kuatnya kuasa emansipasi Bu Mus melawan segala aral yang mendatang dengan kuasa kewanitaannya. Disebalik wajah yang polos sebenarnya terselit jatidiri dan semangat yang kuat disanubarinya.

Begitu juga, babak berkaitan kematangan hujah Pak Harfan ketika menghamburkan kata-kata samada ketika mengajar anak-anak Laskar Pelangi mahupun di dalam perbualan sehariannya, seolah memberikan sinergi kepada kita untuk termotivasi bersama alunan kata-kata indahnya.

Elemen persahabatan ketika usia kanak-kanak menjadi kekuatan kepada filem ini. Kita dapat melihat bagaimana kuatnya nilai-nilai persahabatan antara sepuluh orang anggota Laskar Pelangi menghadapi segala onak dan duri sepanjang kehidupan mereka. Kita lihat perlambangan watak Ikal yang mengejar Lintang ketika babak Lintang mahu berhenti sekolah, memberikan perlambangan tentang semangat setiakawan yang kukuh terbina dikalangan ahli Laskar Pelangi.

Menonton filem ini sebenarnya merembeskan memori waktu sewaktu kita kanak-kanak dahulu, malahan filem ini mampu untuk mengimbau suasana ketika kebanyakkan dari kita masih bersekolah rendah, berbasikal, bermain bersama rakan-rakan, cinta monyet, bercerita tentang cita-cita mahu menjadi apa apabila besar dan dan lain-lain. Sesungguhnya jika boleh dibalikkan masa mungkin saja kita mahu kembali ke masa itu, sebegitu imbas Andrea di dalam novelnya.

Filem ini juga dibantu dengan kekuatan lakonan anggota Laskar Pelangi yang dilakonkan oleh anak-anak penduduk tempatan Belitung sendiri. Mereka memerankan watak seolah-olah mereka adalah lanjutan dari sekolah-sekolah lakonan. Cara mereka berekpresi di hadapan kamera seolah-olah mereka adalah anggota Laskar Pelangi yang sebenarnya. Ini sangat ironikal dengan sinema di Malaysia yang dihidangkan dengan watak-watak kanak-kanak yang hensem dan cantik pada zahiriah, tetapi sangat kaku lakonannya.

PERMASALAHAN KARYA ADAPTASI:

Sememangnya agak sukar untuk menghidupkan “roh” novel Laskar Pelangi ini ke naskhah filem. Ini kerana karya ini begitu kaya dengan idealisme yang tentunya menyukarkan sesiapa sahaja untuk memindahkannya ke layar perak. Oleh sebab itu, pada awalnya, wujud beberapa pandangan daripada rakan-rakan Andrea yang menyarankan beliau agar menolak cadangan Laskar Pelangi difilemkan lantaran skeptikal keindahan-keindahan roh dan momen-momen yang terdapat didalam novel, tidak dapat diterjemahkan dengan baik melalui adaptasi filemnya.

Dan sememangnya itulah permasalahan yang berlaku di dalam filem Laskar Pelangi ini.

Di dalam novel, kita akan terbuai dan timbul kekaguman dengan daya-fikir sisi intelektual Lintang dan sifat ekspresionis sisi seni Mahar walaupun mereka berhadapan dengan lapis stratifikasi dua darjat dan dihimpit kemiskinan. Inilah sebenarnya “roh” yang menghidupkan novel Laskar Pelangi dan membezakannya dengan novel-novel yang lain.

Ironinya, keindahan-keindahan itu, yang sewajarnya kita simbolikkan sebagai “roh” tidak dapat diterjemahkan dengan baik oleh Riri.

Mungkin ini merupakan satu permasalahan utama bagi sutradara yang ingin mengadaptasi karya semacam novel atau seumpamanya ke layar perak. Namun itu bukan soalnya, kerana kita pernah sebelum ini menemui karya adaptasi yang baik, contohnya filem Ayat-Ayat Cinta(2008), Jogho(1997), Langit Petang(1982) ataupun Ranjau Sepanjang Jalan(1983, sekadar memberikan contoh.

Amat malang bagi pembaca yang sudah terbuai dengan kegeniusan ilmu matematik dan sains Lintang di dalam novel, namun apabila difilemkankan, ia hanya digambarkan dengan kebolehan mengira yang bersifat “biasa-biasa” oleh Riri, begitu juga kekuatan daya seni dan kreatif Mahar di dalam novel hanya digambarkan dengan babak “menari entah apa-apa” di dalam filemnya.

Pengembangan watak Lintang yang digambarkan sebegitu genius oleh Andrea di dalam novelnya, hanya diterjemah oleh Riri seolah-olah mempunyai kecergasan minda pada tahap “biasa-biasa” sahaja. Di dalam novel, kita dapat melihat bagaimana cerdasnya otak Lintang menghadapi cabaran Drs. Zulfikar, guru muda sekolah yang mempertikaikan jawapan Lintang kerana egonya terhadap kepandaian Lintang yang menjawab soalan sebelum habis penyoal mengemukakan soalan. Namun di dalam filem, soalan yang diajukan hanya bersifat “suam-suam kuku”. Langsung tidak dapat membangkitkan kegeniusan watak Lintang di dalam novel Laskar Pelangi.

Begitu juga dengan watak Mahar yang ditampilkan secara sederhana di dalam filem ini walhal Andrea menggambarkan Mahar merupakan seorang pelajar yang sangat-sangat genius dan kreatif didalam bidang musik, seni dan hal-hal kebatinan. Di dalam filem, satu-satunya babak yang menggambarkan kegeniusan dan kekreatifan hanyalah perancangan Mahar untuk menari tarian orang asli Masai untuk hari karnival sekolah-sekolah di Belitung. Itu pun hanya bersifat “suam-suam kuku” sahaja.

Mungkin ada yang berpendapat bahawa karya adaptasi daripada buku atau novel bukanlah satu proses menyalin semula teks ke medium visual namun seharusnya Riri sebagai seorang sutradara prolifik mampu untuk memberikan “sesuatu yang lebih” kepada karya intelek seperti Laskar Pelangi ini.

Walaupun apa yang cuba dijadikan sebagai plot oleh Riri hanya sekadar cebisan-cebisan idea daripada novel Laskar Pelangi, namun ini bukan bererti ia satu filem yang tidak bagus. Filem ini sebenarnya kaya dengan kekuatan unsur-unsur pengajaran dan kritik-sosial yang cuba diterapkan oleh Riri melalui karyanya ini.

NILAIAN AMBIGUITI:

Laskar Pelangi ditangan Riri sememangnya menjadi medium bagi beliau untuk mengkritik secara direct-to-the-point ketidakseimbangan lapis stratifikasi antara yang kaya dan miskin dan mengangkat isu pendidikan sebagai sesuatu yang hak kepada seluruh manusiawi.

Didalam filem ini, Riri menunjukkan beberapa shot golongan kelas bawahan bekerja mencari nafkah setiap hari dan shot itu jelas menunjukkan kepayahan mereka di dalam meneruskan survival kehidupan. Golongan kelas bawahan Indonesia seperti nelayan, petani, buruh, kuli, penjual sayuran menjadi watak latar kepada filem ini. Begitu juga babak bagaimana anak-anak Laskar Pelangi ini bekerja membantu keluarga mereka hingga akhirnya mereka tertidur kepenatan. Kita dapat melihat bagaimana sengsaranya mereka bekerja demi sesuap nasi.

Riri membuka mata dan hati khalayak penonton agar mempunyai pemikiran “sesusah mana pun kita, masih ada orang yang lebih susah dari kita” dengan mengambarkan masyarakat kelas bawahan ini, mereka berusaha dengan asbab “tangan-tangan mereka sendiri”, mereka bekerja dengan ikhlas demi sesuap nasi, demi meneruskan kelangsungan hidup mereka. Mereka kenal benar istilah “berusaha” demi sesuap nasi tanpa hanya duduk diam sahaja berserah kepada takdir.

Filem ini juga bercakap soal motivasi, efikasi kendiri dan psikologi pendidikan. Kita dihidangkan dengan watak Lintang dan Mahar yang kaya dengan interpersonal skills, yang tergolong sebagai murid yang disebut didalam ilmu psikologi sebagai murid yang mempunyai “Tingkah Laku Murid Pintar Cerdas”. Pelajar yang tergolong di dalam golongan ini mempunyai kebolehan, bakat dan potensi di dalam mencambahkan daya fikir mereka ke arah pemikiran abstrak, pemikiran logis, kreatif dan mempunyai kekuatan daya ingatan yang tinggi. Golongan ini juga mempunyai bakat khas didalam bidang matematik, sains, seni lukis, muzik, penulisan, keupayaan untuk berfikir secara kritis, mudah menyesuaikan diri dari segi sosial dan emosi, berpandangan jauh dan mempunyai daya kepimpinan yang tinggi.

Jika kita menyelusuri ke dunia persekolahan di Malaysia, pastinya kita akan bertemu beberapa orang murid secerdas Lintang atau Mahar. Cuma yang menjadi permasalahan ialah perkara ini berlaku dalam keadaan pra-sedar, mungkin guru tidak sedar mereka mempunyai murid sebegitu ataupun murid itu sendiri tidak sedar mereka mempunyai kebolehan seperti itu lantaran dibelenggui sikap malas atau lain-lain faktor.

Jadi, guru-guru seharusnya menjadikan watak Bu Mus sebagai contoh bagaimana beliau berusaha mencungkil kegeniusan minda Lintang dan bakat seni Mahar. Dalam senario pendidikan masakini, guru-guru boleh membantu pelajar-pelajar yang tergolong dengan cara memberikan mereka buku atau bahan ilmiah pada aras tinggi, menyediakan aktiviti dan pengayaan yang lebih sukar dan kreatif atau mengekploitasikan kepandaian mereka untuk member tunjuk-ajar kepada rakan-rakan yang lain.

Disamping itu, kita juga dihidangkan dengan kekalutan Bu Mus menangani tingkah laku negatif atau bermasalah yang berlaku semasa proses pengajaran dan pembelajaran contohnya babak Bu Mus memanggil pelajarnya ke dalam kelas tetapi pelajarnya bersikap acuh tak acuh. Ini didalam bidang psikologi, disebut sebagai tingkah laku destruktif yang kerap berlaku dikalangan pelajar yang berumur 10 hingga 14 tahun dan tingkah laku ini sebenarnya sedang melanda pelajar-pelajar khususnya di Malaysia.Sikap acuh tidak acuh anggota Laskar Pelangi itu memberi perlambangan situasi sebenar apa yang sedang melanda moraliti pelajar-pelajar kita masakini.

Tingkah laku destruktif ini menjadikan pelajar bersikap angresif dan kadangkala meluahkannya dengan cara fizikal mahupun mental. Antara contoh yang biasa kita dengar ialah seperti vandalisme, memukul guru, overt hostility, keruntuhan gejala sosial, budaya gangsterisme, mencalar kereta, menconteng dinding dan sebagainya.

Mutakhir ini, kita dihidangkan dengan fenomena bagaimana egonya segelintir pelajar terhadap gurunya dimedia massa. Sebahagian murid ini mempunyai fikrah pemikiran bahawa seorang guru bukanlah insan yang perlu dihormati. Saban hari kita dihidangkan dengan berita guru dicalarkan keretanya, dipukul, ditumbuk seolah-olah golongan guru ini adalah “punching bag” bagi murid. Ini belum dikira kes-kes kecil seperti pelajar melakukan tingkah laku destruktif di dalam kelas ataupun membuat bising umpama “pasar borong”.

Filem Laskar Pelangi ini sebenarnya merungkai alternatif permasalahan ini iaitu guru-guru seharusnya kreatif di dalam menanganinya. Laskar Pelangi memberikan solusi dengan perlambangan bagaimana perilaku Pak Harfan memanggil anak-anak Laskar Pelangi untuk bercerita kisah Nabi Nuh AS, hingga menarik psikologi anak-anak pelajar tersebut untuk kembali belajar semula setelah tidak mengendahkan saranan Bu Mus sebelum itu.

Kata kunci “kreatif” tadi jika diterjemah kedalam senario pendidikan masakini ialah seperti menerapkan nilai-nilai murni dan moral kepada pelajar yang bermasalah, hukuman rotan dikhalayak kepada pelajar yang melakukan kesalahan berat, mengajar pelajar bagaimana cara yang efisien untuk menyalurkan kemarahan, mengadakan sesi kaunseling atau merujuk kes tersebut kepada guru disiplin dan lain-lain cara yang difikirkan sesuai.

Filem ini juga secara jelas mengajar erti jerih-perit di dalam mencari ilmu pengetahuan. Walaupun sesusah manapun kita, pendidikan itu wajib dicari. Ini digambarkan melalui watak Lintang yang berbasikal 20 kilometer setiap hari untuk ke sekolahnya. Walaupun hujan, panas, rebut, terpaksa melalui sarang buaya, namun Lintang tetap tabah dan tidak pernah terfikir pun dibenak hatinya untuk bercuti ataupun cuba-cuba untuk ponteng sekolah. Ini sangat-sangat kontradik dengan apa yang berlaku dikalangan sebahagian pelajar di Malaysia. Ini dapat kita buktikan dengan berita-berita pelajar memonteng kelas dan melepak di kafe-kafe siber dimedia massa.

Kita juga dapat melihat bagaimana daifnya Sekolah Muhamadiyah. Kita dipertontonkan dengan babak bagaimana Pak Harfan mengupah beberapa penduduk kampung untuk meletakkan batang kayu sebagai di tepi sekolah Muhamadiyah agar tidak roboh, juga kekurangan fasiliti sekolah itu yang hanya mempunyai satu papan hitam, tidak mempunyai kipas mahupun lampu, dinaungi atap-atap yang bocor ketika hujan, malahan menjadi kandang kambing ketika tiada pelajar disekolah, namun semua ini tidak pernah melunturkan semangat anak-anak Laskar Pelangi untuk mencari apa yang dipanggil sebagai ilmu.

Senario ini sangat-sangat berbeza dengan bangunan-bangunan sekolah yang indah pada masakini, spektakular dari segi pembinaan bangunannya, namun berapa banyak pelajar kita yang mempunyai ciri-ciri kegeniusan umpama Lintang ataupun Mahar?

Filem ini juga mengajar kita ertikata “pendidikan itu merupakan satu hak” tanpa mengenal status kaya atau miskin. Kita dapat melihat Riri cuba meroboh tembok bahawa ilmu itu bukan hanya untuk golongan kelas atasan sahaja, tetapi ianya adalah untuk seluruh manusia. Ini dapat kita lihat melalui watak Lintang yang berasal daripada keluarga nelayan yang miskin, namun atas kecekalan dan dan daya juang yang tinggi, dia sanggup mengharungi apa jua yang menghalanginya daripada mencari ilmu pengetahuan.

Kita ambil contoh babak Lintang gigih berbasikal dan berhenti dibawah pokok untuk membaca buku ataupun babak Lintang sedang dalam perjalanan ke sekolah tetapi dia dihalang oleh buaya. Disini jelas bagaimana Riri cuba memberikan perlambangan bagaimana cekalnya watak Lintang ini berusaha gigih semata-mata mahu mencari ilmu pengetahuan walaupun jalan harian yang dilaluinya adalah merupakan sarang buaya! Riri juga secara jelas menyatakan walaupun sedaif manapun kita, sewajarnya ilmu pengetahuan jangan ditinggal begitu sahaja.

SINEMATOGRAFI:

Selain daripada kekuatan lakonan dan nilaian ambiguiti yang diterapkan oleh Riri, kita juga pastinya terpaut dengan sinematografi filem ini. Riri berjaya menggambarkan keseluruhan lanskap Belitung dengan baik di dalam filem ini.

Setiap kompisisi yang mengisi ruang bingkai kamera diterjemahkan dengan indah dan berjaya membangkitkan perasaan seolah-olah Belitung adalah merupakan sebuah pulau yang wajib dilawati oleh setiap manusia.

Konsep kembali-kepada-alam juga diterapkan dengan baik oleh Riri didalam naskhahnya ini. Ini dapat dibuktikan dengan setiap cakupan bingkai kamera, mengimejkan shot-shot pokok, langit, gunung, rumput, lautan dan apa-apa sahaja yang berkaitan dengan alam.

Kita dapat melihat hasil kerja kamera yang sangat memberangsangkan samada ketika shot jauh ataupun shot dekat, seolah memberikan “roh” kepada satu-satu babak yang terdapat didalam Laskar Pelangi.

Riri juga berjaya menterjemah proses sosialisasi sebagaian besar penduduk Belitung, terutama yang tinggal di kawasan pesisir pantai, mahupun kehidupan masyarakat Belitung yang bekerja di kilang timah, sebagaimana momen-momen didalam novelnya, cuba diangkat ke medium visual dengan baik oleh Riri.

Begitu juga dengan props yang digunakan didalam filem ini, dalam pada masa yang sama ia dapat membangkit suasana sekitar 70an di Belitung. Contohnya basikal, keadaan sekolah Muhamadiyyah, pakaian dan lain-lain.

SARANAN:

Kesimpulannya, filem ini seharusnya ditonton oleh setiap remaja dan ibu bapa, malahan tidak keterlaluan jika ia seharusnya dijadikan tayangan wajib diperingkat sekolah menengah mahupun sekolah rendah.

Kita sememangnya ketandusan karya-karya motivasi dan menyuntik roh intelektualiti seperti Laskar Pelangi ini. Ini adalah kerana karyawan kita lebih suka membangkitkan isu-isu rempit, gay, tukang urut, lorong belakang, hantu recycle, lumba kereta, aksi pergaduhan ala-ala hong kong ke dalam karya mereka.

Apa kata anda luangkan sedikit masa untuk menonton filem ini bersama keluarga disamping menjadikan novel Laskar Pelangi sebagai bacaan bagi anak-anak kita. Mungkin “roh” watak Ikal, Lintang, Mahar dan kawan-kawannya akan menyerap masuk ke dalam sanubari anak-anak kita, siapa tahu?

nota review-filem: Belum pernah orang review satu-satu filem sampai 2 kali :) hehehe..

1 ulasan:

Unknown berkata...

Mgkn saya terlewat mmbaca blog saudara tetapi tulisan saudara mengenai LASKAR PELANGI menarik minat saya.Malaysia mmg kekurangan karya bernilai tinggi sebegini.mgkn dihambat selera penonton.tapi saya x bersetuju jika pembikin filem kita mnggunakan alasan 'permintaan' peminat.Saya percaya Riri Riza mghasilkan LASKAR PELANGI ini tanpa mngambil kira permintaan peminat atau pasaran Indonesia mahupun dari luar termasuklah Malaysia.Seingat saya karya seperti LASKAR PELANGI(indonesia),JOGHO(Malaysia),CHILDREN FROM HEAVEN(iran) sbg cth adalah filem visual n prop yg x up to date dan jalan cerita yg tiada tambahan special effect tapi dekat dengan kehidupan siapa yg menontonnya terutama yg berasal dr golongan susah n sederhana la.bukan tiada naskah yg x menarik tp mgkn dihambat rasa kurang komersil,ianya tidak pergi jauh seperti naskah LASKAR PELANGI ini.itu belum mngambil kira org yg seperti saya,ada jalan cerita,ada watak tapi x tau untuk mngembangkannya sekurang-kurangnya dlm bentuk novel.daya kreatif yg tak diasah dgn btol n keinginan yg x kuat maka akan terhasil la idea-idea merepek hingga kt tak meletakkan walau satu nilai pun pada paparan cerita yg kita lihat.sbb tu la keluar lambakan cetita hantu,gangster,3 line la segala bagai...secara ikhlasnya sperti dlm novel LASKAR PELANGI, saya gambarkan filem tersebut umpama kedai Ah Miow,tokey toko.filemnya buruk seperti toko yg busuk itu tapi mnjadi wangi bila menontonnya bak melihat kuku paling indah sedunia milik A ling...