17 Jun 2010

Ulasan DARI JEMAPOH KE MANCHESTER(2001)

"Baik-baik jalan. Ingat, bila tinggal kampung ni.. nanti kau orang jadi orang lain. Bukan budak kampung lagi" - Pak Cik Polis

"Takkan la macam tu bang.. Kami tak takut apa pun. Tak pergi, kita tak jumpa. Kalau nak selamat, duduk membatu di kampung lah jawabnye..." - Yadi

Aku dah tengok filem nih time aku masih budak-budak lagi. Aku beli VCD filem ni kat Music Valley sebab aku terbaca satu ulasan tentang filem ni kat internet. Review tuh bagitau yang filem ini bagus ditonton oleh anak-anak muda macam aku ketika tu. Darah muda, jiwa muda.

Aku masih ingat time tuh aku tonton bersama kawan-kawan seasrama aku dan bila habis filem nih ditayangkan, semua berkerut dan kondem filem nih tak best langsung. Aku diam je sebab aku dah tonton beberapa filem yang lebih rumit plotnya berbanding filem DJKM nih. Mungkin mentaliti kawan-kawan aku(baca:termasuklah khalayak yang suka menonton filem) time tuh belum terbuka mindanya untuk menerima karya-karya semacam nih. Nak buat macamane sebab time tu panggung-panggung pun dok tayang citer-citer Senario, tak pun cerita cinta Yusof Haslam, jadi tak boleh nak kata apalah..

Ok, aku cerita sedikit latar-belakang filem ini.

Dari Jemapoh Ke Manchester dihasilkan pada tahun 1996 dan memulakan tayangan perdananya di Festival Filem Antarabangsa Singapura pada tahun 1998. Seterusnya filem ini telah menjelajah ke seluruh dunia melalui pelbagai Festival Filem Antarabangsa malah turut ditayangkan di Perancis sempena kejohanan Piala Dunia 1998(baca: time ni Ronaldo gemuk masih power lagi).

Ya, aku akui ini adalah filem anak muda yang segar tapi tak berapa nak membangkit semangat melawan yang keras macam filem Kembara Seniman Jalanan(1986). Filem DJKM ini agak lembut naratifnya, namun keras sisi nilai ambiguitinya.

Dewasa ini kita mungkin dihidangkan dengan filem-filem bercerita kisah anak muda yang suka berlumba haram, merempit, berlomba kereta, kisah-kisah bercinta, geng-geng indie, gangsterisme, gejala sosial, gay dan sebagainya, namun berapa banyak filem tentang anak muda yang mampu menandingi filem bertajuk Dari Jemapoh Ke Manchester ini?

Yang membezakannya antara DJKM dengan kesemua karya itu ialah idealisme.

Kita mungkin boleh menemui filem yang bercakap soal eskapisme anak muda yang sudah bosan ditekan oleh sesuatu atau kebebasan mereka dihalang, lalu mereka memilih untuk merempit dijalanan, berlumba haram, bergelumang dengan kancah maksiat atau pelbagai perkara yang mereka fikir sesuai dengan jiwa muda mereka tanpa mereka sedar, sebenarnya mereka sedang berdiri diatas kehancuran samada moraliti ataupun diri mereka sendiri.

Apabila remaja dihidangkan dengan filem-filem semacam ini secara psikologinya mereka akan terpengaruh lalu ingin menjadi seperti apa yang mereka tonton. Disini kita lihat bagaimana relevannya teori Parlov mengiyakan taakulan aku ini.

Yang paling aku tak tahan ialah apabila si penerbit atau pengarah mula bising mengakui yang filem mereka bermesej supaya jangan jadik mat rempit atau jangan jadik minah rempit. Apa jadah ni? Mengajar orang dengan cara negatif tapi mengharapkan hasilnya adalah positif?

Kita sewajarnya mencontohi industri perfileman jiran kita Indonesia, bagaimana filem tentang anak-anak muda mereka sangat kaya dengan idealisme dan segar, ambil contoh mudah Laskar Pelangi(2008), sebaliknya karyawan kita disini masih dangkal dan hanya memikirkan bagaimana cara mudah untuk filem mereka laku box-office, lalu khalayak dihidangkan dengan filem-filem sampah yang mungkin spektakular daripada segi CGI, kos biayaannya atau kejelitaan pelakonnya, tetapi sangat terbelakang idealismenya.

Filem ini pada aku cukup perencahnya. Dari aspek penceritaan, mis en scene, pelakon, sinematografi dan mesej, kesemuanya cukup lengkap.

Plot filem ini sangat mudah. Ia adalah sebuah road-movie yang bercerita tentang kisah dua anak muda bernama Yadi dan Mafiz dari sebuah kampung di Jemapoh, Negeri Sembilan dalam perjalanan ke England untuk mencapai hasrat masing-masing. Yadi ingin ke Manchester untuk melihat bintang bola sepak kesayangannya George Best sementara Mafiz ingin mencari ayahnya seorang kelasi yang dikatakan berada di Liverpool. Lalu bermulalah perjalanan dua orang sahabat ini dan ditemukan dengan cabaran dan ragam manusia samada yang baik ataupun buruk sepanjang perjalanan mereka.

Dari sudut lakonan aku dapati lakonan Yadi, Mafiz dan lain-lain tidaklah mengecewakan dan tidaklah terlalu kaku, walaupun pertama kali berlakon. Mungkin ini sedikit sebanyak disokong dengan kebijaksanaan pengarah yang lebih suka babak menggunakan dubbing suara, contohnya banyak babak bercakap dalam kereta atau menyembunyikan ekspresi muka pelakonnya dengan shot dalam gelap seperti babak ketika mak Mafiz membebel. Mungkin ada watak yang tersangat kaku seperti mak cik yang pukul Ripik si bapak ayam. Dan ada pelakon-pelakon yang sudah kita sedia maklum dalam industri seperti Amran Nasaruddin, Kuman, Maimon Muthalib dan lain-lain.

Plot filem ini bergerak dengan tempo yang sederhana, ia bermula dengan pengenalan watak Yadi dan Mafiz dan berkembang dengan idea hijrah mereka ke Manchester lalu ia menaik ke takat klimaks ketika watak Mila binti Saleh(saya bukan maksiat, saya Mila Binti Salleh..)diculik oleh Profesor ketika sedang mandi. Disitu timbul konflik antara persahabatan Yadi dan Mafiz bertembung dengan isu penculikan Mila. Dan ada babak anti-klimaks, iaitu babak Rifik si bapak ayam yang tiba-tiba muncul mengamuk mahu menembak Mila, lalu dipukul oleh mak cik jual goreng pisang.

Antara satu scene ke satu scene disusun secara teratur tanpa perlu kepada teknik imbas-semula atau penerangan lanjut bagaimana asal-usul watak-watak tambahan seperti watak Lini dan Mila.

Sinematografi filem ini memang berada pada kelasnya yang tersendiri. Hadir dengan shot-shot yang indah dan dalam masa yang sama ia mengundang kritik sosial pengarah terhadap satu-satu isu. Kita lihat babak tiada elektrik dengan props lampu pelita untuk mewujudkan situasi masih terdapat penafian hak elektrik dikalangan rakyat marhain ataupun shot kamera menyorot bukit-bukit yang dipenuhi tumbuh-tumbuhan, lalu kemudiannya kamera beralih kepada bukit-bukit yang gondol. Ini satu kritikan terhadap tangan-tangan kejam yang sanggup merosakkan sistem ekosistem bumi semata atas dasar keuntungan.

Bercakap soal ambiguiti. Aku fikirkan terlalu banyak scene yang cuba menyampai mesej tetapi secara berlapis. Namun bukan berlapis-lapis, mungkin selapis, dan mudah dihadam oleh khalayak.

Jika kita bercakap soal eskapisme anak muda terhadap kongkongan ataupun sekatan, filem ini berkelas A untuk itu. Kita lihat bagaimana bijaknya si pengarah mengadun antara unsur psikologi, motivasi, efikasi anak muda untuk memilih eskapisme terbaik, bukan memilih untuk berlumba haram lalu patah tangan, kaki atau mati katak diatas jalan raya.

Kita lihat 2 orang sahabat ini menuju destinasi yang boleh dianggap mustahil pada pandangan kita semua. Melihat kepada sisi ekonomikal Yadi yang tidak bekerja dan mengharap kepada Mafiz yang bekerja sebagai mekanik dan bergaji tak seberapa, dengan tiada pasport antarabangsa, baju pun tak tukar-tukar, keduanya berasal daripada keluarga sederhana, memang agak mustahil untuk keduanya sampai ke Manchester.

Namun, filem ini membina konsep “siapa berusaha, dia akan mendapat”, kita dapat lihat bagaimana segala kekurangan itu ditampung dengan kesungguhan dan efikasi kendiri yang kuat untuk mencapai matlamat mereka. Lantas mereka digambarkan dengan metafora keberjayaan dengan perlambangan terbang ke langit.

Kita juga melihat bagaimana kata-kata semangat sosialisme daripada pak cik polis yang menyuruh Yadi dan Mafiz keluar berhijrah, tidak hanya membatu dikampung. Perlambangan ini sangat jelas menyuntik semangat dan membangkit darah anak muda untuk keluar daripada kepompong “dunia asal” mereka. Ini boleh ditafsir daripada konteks yang pelbagai berdasarkan pemahaman masing-masing. Mungkin ada yang menilai ia dari sudut politik, ideologi, kejumudan dan lain-lain penafsiran yang difikirkan sesuai.

Kita lihat babak 3 orang berkemeja yang menceroboh gig anak muda(baca: dialih-bahasa oleh Amir Muhammad sebagai punks dalam filem ini), lalu menembak secara melulu, memberi perlambangan hak, kreativiti dan dunia sisi anak muda banyak dinafikan. Aku malas nak mengulas panjang lebar tentang perkara nih, anda fikirlah sendiri.

Ia memberi perlambangan berkaitan method dan kaedah yang sesuai untuk menyelami dunia anak remaja yang penuh ke”rebel”an ini, sekaligus membuka persoalan, adakah anak remaja yang penuh dengan sifat memberontak ini perlu ditangani dengan kekasaran juga?

Filem ini sedikit sebanyak memperbetulkan persepsi kita tentang muzik. Pada aku muzik itu subjektif. Muzik ini terlalu banyak genrenya. Kesilapan kita ialah apabila menjatuh-hukum satu-satu muzik yang tidak sehaluan dengan muzik kita, lalu membina persepsi bahawa itu bukan muzik. Contohnya, dalam Mentor Mas Idayu mengutuk Joe Flizzow dengan mengatakan yang Joe bercakap bukan bernyanyi. Ini persepsi yang salah tentang satu-satu genre muzik. Contoh lain, band Carburater Dung memainkan irama yang laju dan menjerit hingga kita kurang dapat ditangkap liriknya, adakah wajar kita melabel irama mereka bukan muzik?

Cuba lihat babak dalam kereta selepas gig dihuru-harakan oleh orang yang tidak bertanggungjawab, Yadi dan Mafiz bercakap soal cabaran dan keberanian. Dialog yang diungkapkan ialah dibelakang kita Jemapoh, didepan kita Manchester, ditengah-tengah kita hutan, mana boleh kita patah baik. Disaat Yadi hilang sedikit keyakinan dengan cabaran yang menimpa mereka, Mafiz merungkai solusi bahawa dengan semangat fizikal dan kekuatan moral mereka akan mampu melepasi apa jua halangan dan tidak akan berpatah balik. Dan hasilnya ialah babak terbang dipengakhiran cerita melambangkan keberjayaan mereka.

Kita lihat juga babak puak-puak berbaju hitam menolong menolak kereta sebelum babak penutup yang seolah memberi perlambangan bahawa dengan istilah “bersatu” anak muda akan dapat mengharungi apa jua tentangan spritual mahupun fizikal yang mendatang.

Ada banyak lagi yang aku malas nak ulas dan mungkin boleh jadi kontroversi kalau aku ulas lebih-lebih, contohnya scene radio sebut keputusan pilihanraya lalu diketawakan oleh Yadi, Mafiz dan Lini ataupun scene tangan Yadi memegang dada Mafiz lalu mengungkapkan dialog perempuan menyusahkan.

Dialog filem ini sangat-sangat sempoi tapi mendalam jika ditadabbur, contohnya dialog sempoi “cool brader!” atau dialog mendalam seperti yang kita dapat lihat pada scene Yadi dan Mafiz ditepi sungai dan bermonolog tentang perlambangan selipar atau dialog dalam kereta selepas gig di rush ataupun dialog bersama abang polis.

Terus terang ada 3 babak yang aku suka dalam filem ini iaitu babak cahaya lampu kereta dari jauh sayup-sayup hinggalah ke terang(monolog tentang belakang kita Jemapoh, depan kita Manchester), babak mak cik pukul si Ripik(emansipasi wanita) dan babak last, puak baju hitam tolong tolak kereta sebelum kereta terbang menuju Manchester.

Dan aku juga suka lagu La O Be yang menjadi muzik latar filem ini. Juga keberanian pengarah menggunakan muzik keras sebagai muzik background filem ini. Mana ada pengarah filem yang berani guna lagu Carburator Dung dalam filem mereka, melainkan filem yang ini!

Kesimpulannya jika anda mahu filem anak muda yang kaya dengan suntikan idealisme segar, sila tonton filem ini. Bagi yang sudah berusia dan mahu menjadi muda semula juga disarankan menonton filem ini. Biar fizikal dimamah usia, namun jiwa tetap muda-belia. Dapatkan ia sekarang di Music Valley atau tonton sahaja di Youtube.

nota review-filem: baru perasan yang watak Mila(saya bukan maksiat, saya Mila binti Salleh..) rupa-rupanya pengarah bersama filem Kami The Movie(2008), eh betul ke?

15 Jun 2010

LASKAR PELANGI(2008), Antara Kegeniusan Lintang, Sifat Ekspresionis Mahar Dan Cabaran Pendidikan Masakini



Filem Laskar Pelangi(2008) adalah merupakan sebuah filem yang diadaptasi daripada novel best-seller di Indonesia yang menggunakan judul yang sama hasil karya Andrea Hirata Seman Said Harun ataupun lebih dikenali dengan nama pena Andrea Hirata.

Novel Laskar Pelangi ini merupakan hasilan sulung daripada tetralogi novelnya selain Sang Pemimpi, Edensor dan Maryamah Karpov.

Kehebatan novel ini adalah bersandarkan kepada daya-fikir dan imiginasi sisi intelek Andrea mengadun dan mengaul antara dunia sains, astronomi, seni, jenaka, cinta-monyet, politik, motivasi dan membangkitkan the magic of childhood memories, hingga menatijahkan satu karya yang amat “lazat” untuk dihadam oleh para pencinta novelis. Cukup “perencah” dan “lauk”nya.

Melalui novel Laskar Pelangi ini, Andrea berjaya membuai, malahan membawa pembacanya tersedut sama ke dunia indah Laskar Pelangi yang dihasilkan berdasarkan cebisan nukilan diari yang dilalui oleh Andrea sendiri, semenjak beliau belajar mengenal huruf hinggalah melanjutkan pelajaran ke luar negara.

Atas keberjayaan karya best-seller sepanjang sejarah Indonesia ini, mencetuskan idea seorang sutradara prolifik bernama Riri Riza untuk menyahut cabaran untuk mengarap novel ini ke layar perak.

Riri Riza merupakan seorang sutradara yang gemar mengadaptasi sesebuah teks seni ke layar perak. Antara karya beliau sebelum Laskar Pelangi ialah filem Gie(2005) yang dihasilkan berdasarkan buku Catatan Seorang Demonstran yang ditulis oleh Soe Hok Gie(baca: filem Gie ini mencambahkan idea Amir Muhammad untuk menghasilkan filem The Year of Living Vicariously pada tahun 2005).

Bahkan Riri juga menghasilkan filem Sang Pemimpi(2009) yang diadaptasi daripada tetralogi novel Laskar Pelangi kedua, Sang Pemimpi, juga karya Andrea Hirata, namun filem ini belum ditayangkan untuk tontonan khalayak di Malaysia. Berita terbaharu beliau sedang me”ngerja”kan Bumi Manusia yang ditulis Pramoedya Ananta Toer untuk difilemkan.

Filem Laskar Pelangi ini merupakan sebuah filem yang sukses dari segi kutipan, dimana ia telah ditonton oleh 4.6 juta orang penonton, menjadikannya ia filem keempat tertinggi kutipan box-officenya di Indonesia, selepas filem Jelangkung(2001), Pocong 2(2006) dan Ada Apa Dengan Cinta(2002).

PLOT:

Filem ini dimulakan dengan babak Ikal selaku pendokong watak utama sedang menaiki bas untuk pulang ke daerah Belitung, iaitu nama bagi sebuah pulau yang terletak di Indonesia.

Riri Reza memulakan filem ini dengan shot pekerja-pekerja kelas bawahan sedang bekerja di kilang perusahaan timah milik syarikat dari Belanda. Kredit seharusnya diberikan kepada Riri kerana beliau telah mencuba sebaik mungkin untuk mengeluarkan “roh” yang tersembunyi di dalam novel ke naskhah filemnya. Dari sisi yang lain, Riri juga sebenarnya sedang mengeluarkan idealisme kritik sosial yang mapan untuk difahami secara double-meaning oleh khalayak penonton, malahan ada juga yang disampaikannya secara direct-to-the-point.

Selepas babak di dalam bas itu, teknik imbas kembali digunakan untuk mengimbas memori-memori indah bagaimana watak Ikal ini melalui saat-saat suka dan duka bersama sembilan orang pelajar Sekolah Muhammadiyah yang digelar oleh Bu Mus sebagai Laskar Pelangi.

Plot filem ini diadaptasi berdasarkan dua subtopik penting daripada novel iaitu mengangkat watak Ikal, Lintang dan Mahar sebagai watak utama diselang-selikan dengan kisah-kisah indah yang berlaku di Sekolah Muhammadiyah yang menemukan 10 orang sahabat di dalam menempuh ranjau pencarian mereka terhadap ilmu.

Pelbagai dugaan dan rintangan yang dihadapi di Sekolah Muhammadiyah misalnya ketiadaan dana dan kekurangan tenaga kerja serta fasiliti, sehinggalah kematian Pak Harfan, namun semua itu diharungi dengan kekuatan sisi fizikal dan spiritual anggota Laskar Pelangi itu sendiri.

Filem ini dibina dengan energi motivasi yang kuat iaitu konsep “jangan mengenal erti putus asa” sedari daripada awal lagi. Kita lihat bagaimana semangat kuat yang ditunjukkan oleh Bu Mus ketika babak menunggu seorang lagi pelajar untuk mencukupkan pelajar kepada sepuluh orang, supaya proses pengajaran dan pembelajaran dapat dijalankan di Sekolah Muhamadiyyah. Lantas dengan berkat semangat itu, datanglah seorang pelajar bernama Harun mencukupkan kuota pelajar di Sekolah Muhamadiyyah. Begitu juga babak selepas kematian Pak Harfan, kebanyakkan pelajar sudah kehilangan semangat untuk belajar, lantas watak Ikal dan Lintang membina efikasi kendiri dan keyakinan rakan-rakan mereka untuk kembali belajar. Ini adalah perlambangan bagaimana jika ada semangat dan keyakinan, apa juga halangan yang mendatang akan bisa ditempuhi tanpa mengenal erti jemu atau putus asa.

Kita juga dapat melihat babak bagaimana kuatnya kuasa emansipasi Bu Mus melawan segala aral yang mendatang dengan kuasa kewanitaannya. Disebalik wajah yang polos sebenarnya terselit jatidiri dan semangat yang kuat disanubarinya.

Begitu juga, babak berkaitan kematangan hujah Pak Harfan ketika menghamburkan kata-kata samada ketika mengajar anak-anak Laskar Pelangi mahupun di dalam perbualan sehariannya, seolah memberikan sinergi kepada kita untuk termotivasi bersama alunan kata-kata indahnya.

Elemen persahabatan ketika usia kanak-kanak menjadi kekuatan kepada filem ini. Kita dapat melihat bagaimana kuatnya nilai-nilai persahabatan antara sepuluh orang anggota Laskar Pelangi menghadapi segala onak dan duri sepanjang kehidupan mereka. Kita lihat perlambangan watak Ikal yang mengejar Lintang ketika babak Lintang mahu berhenti sekolah, memberikan perlambangan tentang semangat setiakawan yang kukuh terbina dikalangan ahli Laskar Pelangi.

Menonton filem ini sebenarnya merembeskan memori waktu sewaktu kita kanak-kanak dahulu, malahan filem ini mampu untuk mengimbau suasana ketika kebanyakkan dari kita masih bersekolah rendah, berbasikal, bermain bersama rakan-rakan, cinta monyet, bercerita tentang cita-cita mahu menjadi apa apabila besar dan dan lain-lain. Sesungguhnya jika boleh dibalikkan masa mungkin saja kita mahu kembali ke masa itu, sebegitu imbas Andrea di dalam novelnya.

Filem ini juga dibantu dengan kekuatan lakonan anggota Laskar Pelangi yang dilakonkan oleh anak-anak penduduk tempatan Belitung sendiri. Mereka memerankan watak seolah-olah mereka adalah lanjutan dari sekolah-sekolah lakonan. Cara mereka berekpresi di hadapan kamera seolah-olah mereka adalah anggota Laskar Pelangi yang sebenarnya. Ini sangat ironikal dengan sinema di Malaysia yang dihidangkan dengan watak-watak kanak-kanak yang hensem dan cantik pada zahiriah, tetapi sangat kaku lakonannya.

PERMASALAHAN KARYA ADAPTASI:

Sememangnya agak sukar untuk menghidupkan “roh” novel Laskar Pelangi ini ke naskhah filem. Ini kerana karya ini begitu kaya dengan idealisme yang tentunya menyukarkan sesiapa sahaja untuk memindahkannya ke layar perak. Oleh sebab itu, pada awalnya, wujud beberapa pandangan daripada rakan-rakan Andrea yang menyarankan beliau agar menolak cadangan Laskar Pelangi difilemkan lantaran skeptikal keindahan-keindahan roh dan momen-momen yang terdapat didalam novel, tidak dapat diterjemahkan dengan baik melalui adaptasi filemnya.

Dan sememangnya itulah permasalahan yang berlaku di dalam filem Laskar Pelangi ini.

Di dalam novel, kita akan terbuai dan timbul kekaguman dengan daya-fikir sisi intelektual Lintang dan sifat ekspresionis sisi seni Mahar walaupun mereka berhadapan dengan lapis stratifikasi dua darjat dan dihimpit kemiskinan. Inilah sebenarnya “roh” yang menghidupkan novel Laskar Pelangi dan membezakannya dengan novel-novel yang lain.

Ironinya, keindahan-keindahan itu, yang sewajarnya kita simbolikkan sebagai “roh” tidak dapat diterjemahkan dengan baik oleh Riri.

Mungkin ini merupakan satu permasalahan utama bagi sutradara yang ingin mengadaptasi karya semacam novel atau seumpamanya ke layar perak. Namun itu bukan soalnya, kerana kita pernah sebelum ini menemui karya adaptasi yang baik, contohnya filem Ayat-Ayat Cinta(2008), Jogho(1997), Langit Petang(1982) ataupun Ranjau Sepanjang Jalan(1983, sekadar memberikan contoh.

Amat malang bagi pembaca yang sudah terbuai dengan kegeniusan ilmu matematik dan sains Lintang di dalam novel, namun apabila difilemkankan, ia hanya digambarkan dengan kebolehan mengira yang bersifat “biasa-biasa” oleh Riri, begitu juga kekuatan daya seni dan kreatif Mahar di dalam novel hanya digambarkan dengan babak “menari entah apa-apa” di dalam filemnya.

Pengembangan watak Lintang yang digambarkan sebegitu genius oleh Andrea di dalam novelnya, hanya diterjemah oleh Riri seolah-olah mempunyai kecergasan minda pada tahap “biasa-biasa” sahaja. Di dalam novel, kita dapat melihat bagaimana cerdasnya otak Lintang menghadapi cabaran Drs. Zulfikar, guru muda sekolah yang mempertikaikan jawapan Lintang kerana egonya terhadap kepandaian Lintang yang menjawab soalan sebelum habis penyoal mengemukakan soalan. Namun di dalam filem, soalan yang diajukan hanya bersifat “suam-suam kuku”. Langsung tidak dapat membangkitkan kegeniusan watak Lintang di dalam novel Laskar Pelangi.

Begitu juga dengan watak Mahar yang ditampilkan secara sederhana di dalam filem ini walhal Andrea menggambarkan Mahar merupakan seorang pelajar yang sangat-sangat genius dan kreatif didalam bidang musik, seni dan hal-hal kebatinan. Di dalam filem, satu-satunya babak yang menggambarkan kegeniusan dan kekreatifan hanyalah perancangan Mahar untuk menari tarian orang asli Masai untuk hari karnival sekolah-sekolah di Belitung. Itu pun hanya bersifat “suam-suam kuku” sahaja.

Mungkin ada yang berpendapat bahawa karya adaptasi daripada buku atau novel bukanlah satu proses menyalin semula teks ke medium visual namun seharusnya Riri sebagai seorang sutradara prolifik mampu untuk memberikan “sesuatu yang lebih” kepada karya intelek seperti Laskar Pelangi ini.

Walaupun apa yang cuba dijadikan sebagai plot oleh Riri hanya sekadar cebisan-cebisan idea daripada novel Laskar Pelangi, namun ini bukan bererti ia satu filem yang tidak bagus. Filem ini sebenarnya kaya dengan kekuatan unsur-unsur pengajaran dan kritik-sosial yang cuba diterapkan oleh Riri melalui karyanya ini.

NILAIAN AMBIGUITI:

Laskar Pelangi ditangan Riri sememangnya menjadi medium bagi beliau untuk mengkritik secara direct-to-the-point ketidakseimbangan lapis stratifikasi antara yang kaya dan miskin dan mengangkat isu pendidikan sebagai sesuatu yang hak kepada seluruh manusiawi.

Didalam filem ini, Riri menunjukkan beberapa shot golongan kelas bawahan bekerja mencari nafkah setiap hari dan shot itu jelas menunjukkan kepayahan mereka di dalam meneruskan survival kehidupan. Golongan kelas bawahan Indonesia seperti nelayan, petani, buruh, kuli, penjual sayuran menjadi watak latar kepada filem ini. Begitu juga babak bagaimana anak-anak Laskar Pelangi ini bekerja membantu keluarga mereka hingga akhirnya mereka tertidur kepenatan. Kita dapat melihat bagaimana sengsaranya mereka bekerja demi sesuap nasi.

Riri membuka mata dan hati khalayak penonton agar mempunyai pemikiran “sesusah mana pun kita, masih ada orang yang lebih susah dari kita” dengan mengambarkan masyarakat kelas bawahan ini, mereka berusaha dengan asbab “tangan-tangan mereka sendiri”, mereka bekerja dengan ikhlas demi sesuap nasi, demi meneruskan kelangsungan hidup mereka. Mereka kenal benar istilah “berusaha” demi sesuap nasi tanpa hanya duduk diam sahaja berserah kepada takdir.

Filem ini juga bercakap soal motivasi, efikasi kendiri dan psikologi pendidikan. Kita dihidangkan dengan watak Lintang dan Mahar yang kaya dengan interpersonal skills, yang tergolong sebagai murid yang disebut didalam ilmu psikologi sebagai murid yang mempunyai “Tingkah Laku Murid Pintar Cerdas”. Pelajar yang tergolong di dalam golongan ini mempunyai kebolehan, bakat dan potensi di dalam mencambahkan daya fikir mereka ke arah pemikiran abstrak, pemikiran logis, kreatif dan mempunyai kekuatan daya ingatan yang tinggi. Golongan ini juga mempunyai bakat khas didalam bidang matematik, sains, seni lukis, muzik, penulisan, keupayaan untuk berfikir secara kritis, mudah menyesuaikan diri dari segi sosial dan emosi, berpandangan jauh dan mempunyai daya kepimpinan yang tinggi.

Jika kita menyelusuri ke dunia persekolahan di Malaysia, pastinya kita akan bertemu beberapa orang murid secerdas Lintang atau Mahar. Cuma yang menjadi permasalahan ialah perkara ini berlaku dalam keadaan pra-sedar, mungkin guru tidak sedar mereka mempunyai murid sebegitu ataupun murid itu sendiri tidak sedar mereka mempunyai kebolehan seperti itu lantaran dibelenggui sikap malas atau lain-lain faktor.

Jadi, guru-guru seharusnya menjadikan watak Bu Mus sebagai contoh bagaimana beliau berusaha mencungkil kegeniusan minda Lintang dan bakat seni Mahar. Dalam senario pendidikan masakini, guru-guru boleh membantu pelajar-pelajar yang tergolong dengan cara memberikan mereka buku atau bahan ilmiah pada aras tinggi, menyediakan aktiviti dan pengayaan yang lebih sukar dan kreatif atau mengekploitasikan kepandaian mereka untuk member tunjuk-ajar kepada rakan-rakan yang lain.

Disamping itu, kita juga dihidangkan dengan kekalutan Bu Mus menangani tingkah laku negatif atau bermasalah yang berlaku semasa proses pengajaran dan pembelajaran contohnya babak Bu Mus memanggil pelajarnya ke dalam kelas tetapi pelajarnya bersikap acuh tak acuh. Ini didalam bidang psikologi, disebut sebagai tingkah laku destruktif yang kerap berlaku dikalangan pelajar yang berumur 10 hingga 14 tahun dan tingkah laku ini sebenarnya sedang melanda pelajar-pelajar khususnya di Malaysia.Sikap acuh tidak acuh anggota Laskar Pelangi itu memberi perlambangan situasi sebenar apa yang sedang melanda moraliti pelajar-pelajar kita masakini.

Tingkah laku destruktif ini menjadikan pelajar bersikap angresif dan kadangkala meluahkannya dengan cara fizikal mahupun mental. Antara contoh yang biasa kita dengar ialah seperti vandalisme, memukul guru, overt hostility, keruntuhan gejala sosial, budaya gangsterisme, mencalar kereta, menconteng dinding dan sebagainya.

Mutakhir ini, kita dihidangkan dengan fenomena bagaimana egonya segelintir pelajar terhadap gurunya dimedia massa. Sebahagian murid ini mempunyai fikrah pemikiran bahawa seorang guru bukanlah insan yang perlu dihormati. Saban hari kita dihidangkan dengan berita guru dicalarkan keretanya, dipukul, ditumbuk seolah-olah golongan guru ini adalah “punching bag” bagi murid. Ini belum dikira kes-kes kecil seperti pelajar melakukan tingkah laku destruktif di dalam kelas ataupun membuat bising umpama “pasar borong”.

Filem Laskar Pelangi ini sebenarnya merungkai alternatif permasalahan ini iaitu guru-guru seharusnya kreatif di dalam menanganinya. Laskar Pelangi memberikan solusi dengan perlambangan bagaimana perilaku Pak Harfan memanggil anak-anak Laskar Pelangi untuk bercerita kisah Nabi Nuh AS, hingga menarik psikologi anak-anak pelajar tersebut untuk kembali belajar semula setelah tidak mengendahkan saranan Bu Mus sebelum itu.

Kata kunci “kreatif” tadi jika diterjemah kedalam senario pendidikan masakini ialah seperti menerapkan nilai-nilai murni dan moral kepada pelajar yang bermasalah, hukuman rotan dikhalayak kepada pelajar yang melakukan kesalahan berat, mengajar pelajar bagaimana cara yang efisien untuk menyalurkan kemarahan, mengadakan sesi kaunseling atau merujuk kes tersebut kepada guru disiplin dan lain-lain cara yang difikirkan sesuai.

Filem ini juga secara jelas mengajar erti jerih-perit di dalam mencari ilmu pengetahuan. Walaupun sesusah manapun kita, pendidikan itu wajib dicari. Ini digambarkan melalui watak Lintang yang berbasikal 20 kilometer setiap hari untuk ke sekolahnya. Walaupun hujan, panas, rebut, terpaksa melalui sarang buaya, namun Lintang tetap tabah dan tidak pernah terfikir pun dibenak hatinya untuk bercuti ataupun cuba-cuba untuk ponteng sekolah. Ini sangat-sangat kontradik dengan apa yang berlaku dikalangan sebahagian pelajar di Malaysia. Ini dapat kita buktikan dengan berita-berita pelajar memonteng kelas dan melepak di kafe-kafe siber dimedia massa.

Kita juga dapat melihat bagaimana daifnya Sekolah Muhamadiyah. Kita dipertontonkan dengan babak bagaimana Pak Harfan mengupah beberapa penduduk kampung untuk meletakkan batang kayu sebagai di tepi sekolah Muhamadiyah agar tidak roboh, juga kekurangan fasiliti sekolah itu yang hanya mempunyai satu papan hitam, tidak mempunyai kipas mahupun lampu, dinaungi atap-atap yang bocor ketika hujan, malahan menjadi kandang kambing ketika tiada pelajar disekolah, namun semua ini tidak pernah melunturkan semangat anak-anak Laskar Pelangi untuk mencari apa yang dipanggil sebagai ilmu.

Senario ini sangat-sangat berbeza dengan bangunan-bangunan sekolah yang indah pada masakini, spektakular dari segi pembinaan bangunannya, namun berapa banyak pelajar kita yang mempunyai ciri-ciri kegeniusan umpama Lintang ataupun Mahar?

Filem ini juga mengajar kita ertikata “pendidikan itu merupakan satu hak” tanpa mengenal status kaya atau miskin. Kita dapat melihat Riri cuba meroboh tembok bahawa ilmu itu bukan hanya untuk golongan kelas atasan sahaja, tetapi ianya adalah untuk seluruh manusia. Ini dapat kita lihat melalui watak Lintang yang berasal daripada keluarga nelayan yang miskin, namun atas kecekalan dan dan daya juang yang tinggi, dia sanggup mengharungi apa jua yang menghalanginya daripada mencari ilmu pengetahuan.

Kita ambil contoh babak Lintang gigih berbasikal dan berhenti dibawah pokok untuk membaca buku ataupun babak Lintang sedang dalam perjalanan ke sekolah tetapi dia dihalang oleh buaya. Disini jelas bagaimana Riri cuba memberikan perlambangan bagaimana cekalnya watak Lintang ini berusaha gigih semata-mata mahu mencari ilmu pengetahuan walaupun jalan harian yang dilaluinya adalah merupakan sarang buaya! Riri juga secara jelas menyatakan walaupun sedaif manapun kita, sewajarnya ilmu pengetahuan jangan ditinggal begitu sahaja.

SINEMATOGRAFI:

Selain daripada kekuatan lakonan dan nilaian ambiguiti yang diterapkan oleh Riri, kita juga pastinya terpaut dengan sinematografi filem ini. Riri berjaya menggambarkan keseluruhan lanskap Belitung dengan baik di dalam filem ini.

Setiap kompisisi yang mengisi ruang bingkai kamera diterjemahkan dengan indah dan berjaya membangkitkan perasaan seolah-olah Belitung adalah merupakan sebuah pulau yang wajib dilawati oleh setiap manusia.

Konsep kembali-kepada-alam juga diterapkan dengan baik oleh Riri didalam naskhahnya ini. Ini dapat dibuktikan dengan setiap cakupan bingkai kamera, mengimejkan shot-shot pokok, langit, gunung, rumput, lautan dan apa-apa sahaja yang berkaitan dengan alam.

Kita dapat melihat hasil kerja kamera yang sangat memberangsangkan samada ketika shot jauh ataupun shot dekat, seolah memberikan “roh” kepada satu-satu babak yang terdapat didalam Laskar Pelangi.

Riri juga berjaya menterjemah proses sosialisasi sebagaian besar penduduk Belitung, terutama yang tinggal di kawasan pesisir pantai, mahupun kehidupan masyarakat Belitung yang bekerja di kilang timah, sebagaimana momen-momen didalam novelnya, cuba diangkat ke medium visual dengan baik oleh Riri.

Begitu juga dengan props yang digunakan didalam filem ini, dalam pada masa yang sama ia dapat membangkit suasana sekitar 70an di Belitung. Contohnya basikal, keadaan sekolah Muhamadiyyah, pakaian dan lain-lain.

SARANAN:

Kesimpulannya, filem ini seharusnya ditonton oleh setiap remaja dan ibu bapa, malahan tidak keterlaluan jika ia seharusnya dijadikan tayangan wajib diperingkat sekolah menengah mahupun sekolah rendah.

Kita sememangnya ketandusan karya-karya motivasi dan menyuntik roh intelektualiti seperti Laskar Pelangi ini. Ini adalah kerana karyawan kita lebih suka membangkitkan isu-isu rempit, gay, tukang urut, lorong belakang, hantu recycle, lumba kereta, aksi pergaduhan ala-ala hong kong ke dalam karya mereka.

Apa kata anda luangkan sedikit masa untuk menonton filem ini bersama keluarga disamping menjadikan novel Laskar Pelangi sebagai bacaan bagi anak-anak kita. Mungkin “roh” watak Ikal, Lintang, Mahar dan kawan-kawannya akan menyerap masuk ke dalam sanubari anak-anak kita, siapa tahu?

nota review-filem: Belum pernah orang review satu-satu filem sampai 2 kali :) hehehe..

01 Jun 2010

Ulasan LASKAR PELANGI(2008)



Filem Laskar Pelangi ini diadaptasi daripada novel yang menggunakan judul yang sama, karya Andrea Hirata.

Filem ini oleh diarahkan oleh Riri Riza.

Riri Riza adalah seorang sutradara yang gemar mengadaptasi sesebuah novel ke layar perak. Antara karyanya sebelum Laskar Pelangi ialah filem Gie(2005) yang dihasilkan berdasarkan buku Catatan Seorang Demonstran(baca: filem Gie ini mencambahkan idea Amir Muhammad untuk menghasilkan The Year of Living Vicariously(2005). Bahkan Riri juga menghasilkan filem Sang Pemimpi(2009) yang diadaptasi daripada tetralogi novel Laskar Pelangi kedua, Sang Pemimpi, juga karya Andrea Hirata, namun filem ini belum ditayangkan untuk tontonan di Malaysia. Berita terbaharu beliau sedang me”ngerja”kan 'Bumi Manusia' yang ditulis Pramoedya Ananta Toer untuk difilemkan.

Aku akui kesilapan terbesar aku ialah membaca novel terlebih dahulu sebelum menonton filemnya. Ini pada aku adalah satu kesilapan yang sangat-sangat besar kerana apabila menonton filem ini, aku berasakan “roh” novel itu tidak dikeluarkan dengan baik, jika keluar pun hanya sekadar suam-suam kuku sahaja.

Didalam novel, aku terbuai dengan ikatan kekuatan persahabatan dan daya-juang menimba ilmu anggota Laskar Pelangi, aku jadi kagum dengan daya intelektual Lintang dan sifat ekpresionis Mahar,malah aku juga terbuai dengan kekuatan emansipasi Bu Mus, kematangan hujah Pak Harfan dan memorial indah Laskar Pelangi dalam mengharungi kehidupan mereka walaupun berdepan lapis stratifikasi 2 darjat dan dihimpit kemiskinan.

Namun, keindahan-keindahan itu, yang aku sebut sebagai “roh” didalam novel tidak dapat diterjemahkan dengan baik oleh Riri.

Mungkin ini merupakan satu permasalahan utama bagi sutradara yang ingin mengadaptasi karya semacam novel atau seumpamanya ke layar perak. Namun itu bukan soalnya, kerana aku pernah menemui karya adaptasi yang baik, contohnya Ayat-Ayat Cinta(2008), Jogho(1997), Langit Petang(1982) atau Ranjau Sepanjang Jalan(1983). Lagenda Budak Setan(2010) pun aku dengar caca-marba, aku dengar la, sebab aku belum tonton. Filem U-Wei terbaharu pun adaptasi daripada sebuah novel terkenal karya Joseph Conrad, Almayer's Folly yang difilemkan dengan menggunakan tajuk Hanyut.

Walaupun yang cuba dijadikan sebagai plot oleh Riri hanya sekadar cebisan-cebisan idea daripada novel Laskar Pelangi, namun ini bukan bererti ia satu filem yang tidak bagus.

Laskar Pelangi ditangan Riri sememangnya menjadi medium bagi beliau untuk mengkritik secara direct-to-the-point ketidakseimbangan lapis stratifikasi antara yang kaya dan miskin dan isu pendidikan sebagai sesuatu yang hak.

Namun malangnya, aku sangat-sangat kecewa apabila babak babak kegeniusan Lintang didalam novel hanya digambarkan dengan kebolehan mengira yang bersifat “biasa-biasa” oleh Riri, begitu juga kekreatifan Mahar didalam novel hanya digambarkan dengan “aksi menari entah apa-apa” didalam filemnya.

Full-stop. Nanti aku hurai.

Filem ini dimulakan dengan babak Ikal selaku watak utama sedang menaiki bas untuk balik ke daerah Belitung, iaitu satu tempat di Indonesia.

Disaat itu, berlaku flash-back bagaimana Ikal melalui saat-saat indah bersama 10 orang pelajar sekolah Muhammadiyah yang digelar sebagai Laskar Pelangi.

Kemudian filem ini bergerak dengan kisah-kisah indah yang berlaku di sekolah Muhamadiyah yang menemukan 10 orang sahabat didalam menempuh pencarian mereka kepada ilmu.

Pelbagai dugaan dan rintangan yang dihadapi oleh sekolah Muhamadiah misalnya ketiadaan dana dan tenaga kerja, sehinggalah kematian Pak Harfan, namun semua itu diharungi dengan kekuatan aspek fizikal dan spiritual anggota Laskar Pelangi itu sendiri.

Walaupun naratif filem ini hanya menggunakan sekadar 50 peratus adaptasi daripada novel, namun ada beberapa babak yang cuba dihidupkan dengan baik oleh Riri.

Antaranya scene Lintang ingin pergi kesekolah tetapi dihalang oleh buaya. Untuk babak ini, aku menanti-nantikan babak Bodenga yang digambarkan didalam novel sebagai pawang buaya.

Didalam novel, pada babak buaya tersebut digambarkan Lintang hanya berada beberapa meter sahaja daripada buaya yang sangat-sangat besar(baca:Andrea menggambarkan ia sepanjang pokok kelapa), dan disaat buaya tersebut tidak mahu berganjak, datang seorang pawang buaya bernama Bodenga yang menghalau buaya tersebut dengan terjun bersama-sama buaya tersebut kedalam sungai. Dan apabila sampai disekolah, Lintang bercerita penuh perasaan kepada kawan-kawannya tentang peristiwa tersebut. Namun, didalam filem babak ini diolah dengan babak Lintang terlambat menghadiri pertandingan kuiz, kerana dihalang buaya, lantas watak Bodenga muncul beberapa saat untuk menghalau buaya tersebut. Walhal watak Bodenga ini digambarkan Andrea benar-benar sebagai seorang pawang buaya yang handal dimana dia mempunyai bapa yang juga merupakan pawang buaya yang mati menjadi buaya, hingga pada satu hari ditemui mati kerana dibunuh oleh penduduk kampong Belitong kerana memakan salah seorang penduduk disitu.

Begitu juga dengan pengembangan watak Lintang yang digambarkan sebegitu genius oleh Andrea didalam novelnya, namun didalam filem, hanya seolah-olah mempunyai kecergasan minda pada tahap “biasa-biasa” sahaja. Kita lihat bagaimana cerdasnya otak Lintang menghadapi cabaran Drs. Zulfikar, guru muda sekolah yang mempertikaikan jawapan Lintang, kerana egonya terhadap kepandaian Lintang yang menjawab soalan sebelum habis penyoal mengemukakan soalan. Namun didalam filem, soalan yang diajukan hanya soalan “suam-suam kuku”. Langsung tidak dapat membangkitkan kegeniusan watak Lintang didalam novel Laskar Pelangi.

Watak Mahar juga ditampilkan secara sederhana didalam filem ini walhal aku berasakan Mahar adalah seorang manusia yang sangat-sangat genius dan kreatif didalam bidang musik, seni dan hal-hal kebatinan. Didalam filem, satu-satunya babak yang menggambarkan kegeniusan dan kekreatifan hanyalah perancangan Mahar untuk menari tarian orang asli Masai untuk hari karnival sekolah-sekolah di Belitung. Itu pun hanya “suam-suam kuku” sahaja.

Namun, filem ini diselamatkan dengan kekuatan unsur-unsur pengajaran yang cuba diterapkan oleh Riri didalam karyanya.

Filem ini secara jelas mengajar erti jerih-perit didalam mencari ilmu pengetahuan. Walaupun sesusah manapun kita, pendidikan itu wajib dicari.

Filem ini sewajarnya dipertontonkan kepada sebahagian anak-anak pelajar di Malaysia yang menjadikan sekolah hanya sekadar untuk bertemu rakan-rakan ataupun membuat huru-hara, bukan sebagai satu tempat untuk belajar.

Ini adalah realiti atau trend baharu sebahagian remaja masakini.

Sewajarnya sebahagian mereka-mereka ini menjadikan anak-anak Laskar Pelangi ini sebagai idola mereka.

Kita lihat didalm filem ini, sekolah Muhamadiyah yang digambarkan sebegitu daif dan naïf(baca:Pak Harfan mengupah beberapa penduduk kampung untuk meletakkan tiang ditepi sekolah Muhamadiyah agar tidak roboh, malahan sekolah itu hanya mempunyai satu papan hitam, tiada kipas mahupun lampu, atap-atap yang bocor ketika hujan, malahan menjadi kandang kambing ketika tiada pelajar disekolah), namun semua ini tidak pernah melunturkan anak-anak Laskar Pelangi untuk mencari apa yang dipanggil sebagai ilmu. Atau kita melihat bagaimana susahnya Lintang berbasikal mengharungi perjalanan sejauh 20 kilometer semata-mata untuk menuntut ilmu.

Senario ini sangat-sangat berbeza dengan bangunan-bangunan sekolah yang indah masakini, spektakular dari segi pembinaan bangunannya, namun berapa banyak pelajar kita yang mempunyai ciri-ciri kegeniusan umpama Lintang mahupun Mahar? Malahan, kita saban hari lebih dihidangkan dengan berita-berita murid memukul guru, menumbuk guru, seolah-olah guru itu adalah “punching-bag” mereka. Rasa hormat terhadap guru sebagaimana anak-anak Laskar Pelangi? Itu jauh sekali, Sirius!

Filem ini juga mengajar kita ertikata “pendidikan itu merupakan satu hak” tanpa mengenal kaya atau miskin. Oh, aku malas nak mengulas soal ini, anda fikir-fikirkanlah sendiri.

Persahabatan dimasa muda-muda merupakan kekuatan didalam filem ini. Kita dapat melihat bagaimana kuatnya elemen persahabatan antara 10 orang anggota Laskar Pelangi menghadapi segala onak dan duri yang diharungi oleh mereka. Kita lihat ketika babak Pak Harfan meninggal dunia, kebanyakkan pelajar sudah kehilangan semangat untuk belajar, lantas watak Ikal dan Lintang membina efikasi dan keyakinan rakan-rakan mereka untuk kembali belajar. Ini adalah perlambangan bagaimana jika ada semangat dan keyakinan, apa juga halangan pun akan bisa ditempuhi.

Begitu juga perlambangan watak Ikal yang mengejar Lintang ketika babak Lintang mahu berhenti sekolah, memberikan perlambangan tentang semangat setiakawan yang kukuh terbina dikalangan ahli Laskar Pelangi.

Melihat filem ini sebenarnya merembeskan memori waktu aku ketika kanak-kanak dahulu kerana suasana Belitung tidak jauh berbeza dengan suasana kampung aku, dan kebanyakkan babak yang dilalui Laskar Pelangi tidak jauh bezanya dengan apa yang aku lalui.

Malahan aku merasakan filem ini mampu untuk mengimbau suasana ketika kebanyakkan dari kita masih bersekolah rendah, berbasikal, bermain bersama rakan-rakan, cinta monyet, bercerita tentang cita-cita mahu menjadi apa apabila besar dan dan lain-lain. Sesungguhnya jika boleh dibalikkan masa mungkin saja aku ingin kembali ke masa itu, sebegitu imbas Andrea didalam novelnya.

Sinematografi filem ini memang terbaik. Riri berjaya menggambarkan lanskap Belitung dengan baik didalam filem ini. Ya, filem ini memang sangat-sangat indah sinematografinya.

Ada beberapa penambahan watak yang ditambah oleh Riri yang agak berbeza dengan novel Laskar Pelangi.

Dan yang paling aku tak sangka ialah kekuatan lakonan anggota Laskar Pelangi yang dilakonkan oleh anak-anak penduduk tempatan Belitung sendiri. Mereka memerankan watak seolah-olah mereka adalah lanjutan dari sekolah-sekolah lakonan. Cara mereka berekpesi dihadapan kamera seolah-olah mereka adalah anggota Laskar Pelangi yang sebenarnya. Ini sangat ironikal dengan sinema di Malaysia yang dihidangkan dengan watak-watak kanak-kanak yang hensem dan cantik pada zahiriah, tetapi kaku lakonannya.

Oh ya, didalam filem ini juga ada nyanyian lagu Seroja yang kalau kat Malaysia dinyanyikan semula oleh Jamal Abdillah atau Mawi.

Melalui filem ini juga, aku dapati, dialek orang-orang Belitung ini tidak jauh bezanya dengan bahasa Melayu di Malaysia.

Kesimpulannya, filem ini harus ditonton oleh setiap remaja dan ibu bapa. Dapatkan dipasaran sekarang. Hari tu, aku pergi Music Valley kat tempat aku, cashier dia cakap DVD filem ini dah sold-out, menjajau jugak aku mencarik DVD filem ini, akhirnya jumpa juga.

Jangan lupa juga membaca novelnya!

nota review-filem: aku sebenarnya berhasrat menulis ulasan filem Laskar Pelangi ini secara ilmiah, tapi untuk blog ini aku menulis picisan saje, mungkin yang ilmiah boleh masuk Dewan Masyarakat :) ceh! perasan..

02 Mei 2010

Muallaf: Antara Tuduhan Pluralisme, Politeisme Dan Konsep Dakwah Sebenar



“Serulah kepada jalan Tuhanmu dengan cara hikmah dan nasihat yang baik..” -terjemahan surah An-Nahl:125

Dakwah adalah sunnah yang sangat-sangat mulia, malahan ia merupakan satu perilaku terpuji yang sudah menjadi kesinambungan tamadun manusiawi zaman bertukar zaman.

Dakwah mampu menjadi agen sebagai perantara untuk membawa manusia berhijrah daripada ruang lingkup kegelapan kepada petunjuk cahaya, daripada positif kepada negatif, daripada buruk kepada baik.

Dalam konteks kefahaman masyarakat hari ini, wujud sebilangan kecil masyarakat yang sedikit tersasar daripada memahami konteks dakwah pada ertikata sebenar.

Sebilangan daripada kita, kadang-kala menyempitkan ruang lingkup dakwah, malahan lebih malang lagi, apabila sebahagian pengkarya-pengkarya seni yang mempunyai niat suci untuk berdakwah, dituduh dengan pelbagai tohmahan dan tuduhan tidak berasas walhal dakwah merupakan sesuatu yang sangat-sangat dituntut untuk dilakukan dan boleh dilakukan dengan pelbagai method dan kaedah asalkan ianya dilakukan secara bil-hikmah.

Sebahagian masyarakat masakini mempunyai fikrah berfikir yang agak jumud dan sempit. Malahan ada yang lebih ekstrim, dimana mereka menjatuhkan hukuman keatas satu-satu karya tanpa berfikir dan menaakul secara ekstensif nilaian ambiguiti yang cuba diselindungkan oleh seseorang sutradara melalui filem atau drama yang dipertontonkan kepada khalayak.

Naskhah Arwah Yasmin Ahmad ini, sewajarnya digolongkan sebagai filem dakwah, malahan ia merupakan sebuah karya dakwah yang sangat jujur dan tulus berdasarkan kajian dan ilmu Allahyarham Yasmin secara mendalam berkaitan satu-satu isu yang cuba disampaikannya.

Wujud persoalan, adakah wajar Arwah dituduh sebagai penyebar politeisme lantaran menstruktur dan mencampur-adukkan plot-plot dan skrip Muallaf berdasarkan nas-nas Al-Quran dan Bible? Atau wajarkah tindakan sebahagian masyarakat yang menuduh beliau sebagai agen pluralisme agama?

Aspek Penceritaan Dan Kritik Sosial

Yasmin memulakan filem ini dengan perkataan memuji Allah SWT iaitu lafaz Basmallah. Walaupun ianya nampak ringkas, tetapi pada saya, ianya merupakan satu lafaz yang sangat kompleks jika kita rajin mencari-gali apakah maksud disebalik lafaz tersebut. Malahan boleh dikatakan semua karya-karya beliau menggunapakai lafaz ini ketika montaj pembukaan.

Berapa ramai daripada kita yang lalai daripada menggunakan lafaz ini setiap kali mahu melakukan apa sahaja, walaupun ianya sangat mudah untuk diungkapkan? Bukankah ini satu dakwah?

Filem ini dibuka dengan menonjolkan watak Brian disamping penataan cahaya yang agak suram dan hampir gelap. Disini kita nampak perlambangan bagaimana watak Brian ini dibina penuh dengan keserabutan, huru-hara, hidup dalam kegelapan kerana tiada cahaya(baca:agama). Lantas melalui filem ini kita lihat bagaimana 3 tranformasi berlaku pada watak Brian daripada sisi gelap kehidupan beliau(baca: jauh dari agama beliau dan keluarga), kemudian bergerak secara perlahan beralih mendalami ilmu agama(baca:dengan membaca kitab yang dipinjam daripada Rohani) dan akhirnya mendapat sinar cahaya(baca: mendapat ketenangan dan akhirnya balik bertemu keluarganya).

Melalui watak Brian ini, Yasmin sebenarnya mengkritik sebahagian daripada kita yang sanggup membuang nilaian kekeluargaan hanya kerana satu kisah peristiwa silam(baca: watak Brian ketika kecil, dibogelkan di khalayak umum sebagai hukuman kerana membaca buku lucah) yang mungkin dilakukan oleh penjaga semata-mata untuk menyedarkan atau membuka minda anak-anak mereka atas kesilapan yang dilakukan oleh mereka.

Ini realiti yang kadangkala berlaku didalam masyarakat. Ketika mereka masih kecil mereka dihina atau dipukul oleh ibubapa mereka, jadi apabila mereka dewasa, mereka mempunyai dendam kesumat lantas mereka membalas dengan sesuatu yang tidak sepatutnya mereka lakukan sebagai seorang anak(baca:menghina ibubapa, menghantar ibubapa kerumah kebajikan). Inilah yang cuba dikritik secara halus oleh Arwah agar nilaian kasih sayang terhadap ibubapa jangan terhakis, walau apapun yang dikenakan keatas kita ketika kita masih kecil, selagi ianya adalah berpaksikan untuk mengajar anak-anak mereka bukan sifatnya mendera.

Kemudian plot filem ini beralih kepada dua watak iaitu watak Rohana dan Rohani. Kedua-dua watak ini memperlihatkan elemen sisi kekeluargaan yang sangat kukuh walau apa jua dugaan yang melanda mereka.

Sebenarnya, wujud persoalan mengapa Rohana dan Rohani melarikan diri daripada ibubapa mereka? Adakah hanya disebabkan kes bapa si Rohani membotakkan kepalanya sedangkan ia adalah berpunca daripada sifat ketidak-patuhan si Rohani sendiri? Atau adakah mereka melarikan diri kerana tidak hanya tahan dengan kehidupan sosial ibubapa yang lebih kearah kebaratan, lantaran kedua-dua beradik itu merupakan anak-anak yang mahukan nilaian Islam diterapkan dalam kehidupan mereka?

Filem ini bergerak dengan babak penerangan bagaimana Rohana yang berperwatakan agak mistik(baca: menyebut angka-angka), hingga menimbulkan kekeliruan dikalangan guru-gurunya, malahan Rohana turut dipukul oleh Puan Siva kerana tidak menurut perintahnya.

Ia seterusnya bergerak kepada kisah Rohani yang menyara adiknya dengan bekerja di pub, kemudian beralih kepada watak Brian dan Brother Anthony yang cuba mengkaji mengapa Rohana dan Rohani berkelakuan pelik(baca:bermain dengan angka), babak bagaimana sosialnya bapa Rohana dan Rohani berdangdut sambil minum arak tetapi sangat skeptikal dengan anjing walhal kedua-duanya adalah najis, babak bagaimana Rohana dan Rohani membaca terjemahan Al-Quran kepada pesakit perempuan di Hospital, babak Rohana dan Rohani diculik oleh bapa beliau, kemudian Brian menyinambungkan apa yang dilakukan oleh Rohana dan Rohani ketika keduanya tiada dan natijahnya Brian berubah fikiran dan pulang ke kampung bertemu keluarganya.

Plot filem ini sebenarnya sangat-sangat ringkas.

Yasmin cuba bercerita dalam ruang-lingkup kehidupan Rohana dan Rohani yang diserikan dengan watak-watak yang lain. Yasmin membina watak Rohana dan Rohani sebagai dua perempuan bijak yang meminati pengajian tentang perbandingan agama. Akibat daripada ketidak-fahaman dan sifat inkuiri yang tinggi keduanya terhadap agama membawa mereka bertemu dengan watak-watak yang lain dan kesemua itu disusun dengan baik dan cantik oleh Yasmin melalui filem Muallaf ini.

Yasmin secara “double-meaning” lantang mengkritik budaya taklid buta dan kejumudan yang berlaku didalam masyarakat. Beliau membuka minda dan mahu masyarakat mengenal istilah talfiq dan tidak hanya melulu menjatuhkan atau menuduh orang lain sebagai sesat dan tersasar daripada nilaian beragama. Ini kita dapat lihat melalui babak kamera menghala ke langit dengan suara Rohani melagukan selawat secara tidak teratur. Babak ini memberikan perlambangan bahawa kita tidak seharusnya hanya terikat kepada satu-satu pandangan sahaja, sebaliknya perlu ada sifat keterbukaan selagi ianya tidak bertentangan dengan syariat.

Umum sudah mengetahui bahawa adalah menjadi identiti Yasmin mengangkat dan menyelongkar sisi gelap masyarakat dan kesinambungan itu diteruskan melalui karya ini. Isu pekerja beragama Islam bekerja di pub, isu minum arak dan isu pelacur.

Apa yang nyata ialah Yasmin tidak pernah menghalalkan semua itu dan sepertinya mungkin Yasmin ingin menyatakan bahawa walau siapapun kita, tiada siapapun diantara kita yang sempurna. Pasti ada salah-silapnya. Disamping itu, Yasmin juga ingin masyarakat membuang stigma dan persepsi negatif terhadap golongan sisi gelap ini, dengan cara mereka dibantu dan tidak disisihkan, kerana mereka juga adalah manusia. Samalah juga halnya seperti penagih dadah, pesakit HIV, gadis yang mengandung anak luar nikah dimana masih terdapat ramai masyarakat yang menyisihkan mereka.

Disinilah relevannya mengapa Yasmin suka mengangkat tema sedemikian.

Yasmin juga secara sinikal mencuit manja institusi pendidikan di Malaysia yang wujud terlalu banyak tetapi kos-kos yang ditawarkan sedikit menghampakan dan kurang kualiti(baca: samada input mahupun pasaran pekerjaan). Watak si kerani itu sebenarnya memberikan perlambangan bagaimana kejelekan institusi pendidikan terutamanya institusi pengajian swasta yang lebih mementingkan wang berbanding ilmu.

Secara jujurnya, babak anjing sudah klise dan sinonim dengan karya Arwah. Saya nampak ianya tidak lebih bercakap soal kritikan terhadap sesetengah daripada kita yang menganggap anjing adalah najis jika dipegang atau babi haram dimakan, tetapi dalam pada masa yang sama, arak dihalalkan, budaya bercanda-sosial dihalalkan, riba dihalalkan, judi dihalalkan, rasuah dihalalkan dan lain-lain yang haram dihalalkan. Babak ini lebih kepada siapa makan cili, dia yang merasa pedasnya.

Yasmin juga tidak lupa menekankan tentang peri-pentingnya solat. Walau sesusah-mana atau sesibuk-mana pun kita, solat jangan dilupa, sebagaimana babak Rohana dan Rohani yang tergesa-gesa menunaikan solat apabila sampai waktunya.

Karya Idealistik

Secara jujurnya, karya-karya Yasmin sangat-sangat kaya dengan idea dan mengesankan jiwa. Kita lihat bagaimana terkesannya kita dengan iklan-iklan raya beliau. Jadi, boleh dikatakan apa yang dikaryakan Yasmin adalah berpaksikan kepada pemahaman dan kajian Yasmin berdasarkan kepada sumber-sumber mahupun pengalaman realiti beliau.

Muallaf boleh dikategorikan sebagai satu filem dakwah yang sangat-sangat baik, jujur dan positif dari sisi intelektual.

Idea cinta berlainan lapis stratifikasi agama mungkin merupakan idea klise daripada Yasmin, namun Muallaf bukan bercerita soal cinta. Yang menonjol untuk filem ini ialah elemen kekeluargaan yang cuba ditampilkan melalui watak Rohana dan Rohani, mahupun antara Brian dengan keluarganya.

Ramai yang mengatakan Muallaf sangat preachy. Yasmin seolah-olah berkhutbah dengan mainan nombor yang agak mengelirukan(baca:kedua beradik itu kerap-kali mengulang-sebut angka-angka hingga mengelirukan penonton samada ianya daripada Al-Quran, injil ataupun daripada sumber yang lain), namun sebenarnya ia mempunyai kaitan dengan jalan cerita Muallaf.

Saya merasakan adalah lebih baik jikalau Yasmin menulis terjemahan berdasarkan sumber yang digunakan berbanding mainan angka. Ironikalinya, pasti tersembunyi nilaian ambiguiti mengapa Yasmin lebih gemar menggunakan nombor berbanding terjemahan.

Disini kita melihat bagaimana bijaknya karya Muallaf ini ditangan Yasmin. Yasmin tidak hanya mahu penonton hanya duduk sekadar menonton untuk berhibur, tetapi dalam pada masa yang sama, mahu penonton mentadabbur dan mencari-gali apa yang cuba disampaikan oleh Yasmin melalui angka-angka tersebut. Yasmin secara “direct” cuba menyemai nilaian positif yang baik sebagai hidangan kepada penonton.

Wujud persoalan, ada banyakkah karya yang sebegini ilmiah dan informatif seperti ini di Malaysia?

Mungkin ada sebilangan khalayak yang beranggapan Yasmin cuba menyalur unsur pluralisme secara halus melalui kewujudan babak digereja, atau watak Brother Anthony. Namun, saya lebih merasakan bahawa Yasmin hanya mahu mengeluarkan apa yang positif berdasarkan pemahaman agama selain Islam. Yasmin secara jelas menyatakan pandangannya berdasarkan nas Al-Quran yang bermaksud: “Bagi kamu agama kamu, dan bagiku agamaku” -terjemahan Surah Al-Kafirun ayat 6.

Apa yang jelas mahu ditimbulkan oleh Yasmin ialah isu toleransi beragama dan bagaimana positifnya natijah yang akan digapai sekiranya nilaian toleransi dan sikap saling menghormati ini dapat diterapkan didalam masyarakat majmuk di Malaysia.

Yasmin juga dalam pada masa yang sama, membentuk sikap cintakan ilmu. Kita lihat watak Brian yang jika pada sebelumnya amat acuh tidak acuh tentang agama, mula membaca Al-Quran dan Bible setelah mengenali Rohana dan Rohani, begitu juga watak kedua beradik itu yang rajin berdiskusi tentang bidang keagamaan hinggakan diketahui oleh umum, sebagaimana yang diberitahu pelayan restoran kepada Brian.

Kekuatan filem ini ialah pada jalan ceritanya, skrip(baca:yang bermain dengan angka yang kadang-kala mengelirukan) dan kekuatan lakonan para pelakonnya. Saya amat menyukai watak Rohana untuk naskhah ini, namun watak Brian sepertinya agak sedikit kaku ditangan Brian Yap. Watak Datuk dan Datin(lakonan Dato Rahim Razali dan Ning Baizura) walaupun sedikit tetapi sangat-sangat memberikan kesan. Saya secara jujur sangat menyukai babak seorang lelaki berjubah dan berserban dapat bergaul mesra dengan Brother Anthony, walaupun berlainan agama, babak itu pada saya sangat indah.

Sinematografi

Filem-filem Yasmin sememangnya sangat cantik dari sudut sinematografinya. Saya amat suka dengan shot dan penataan cahaya filem-filem Yasmin.

Saya merasakan Yasmin sememangnya agak kurang suka dengan teknik pegangan-bebas. Ia dapat dibuktikan dengan shot-shot yang dirakam tanpa sebarang getaran tangan jurukameranya. Ini mungkin disebabkan Arwah mahukan kekemasan dalam kerja seninya.

Karya-karya seni Yasmin sememangnya sangat kemas dengan shot-shot statik yang cantik. Kita lihat sebagai contoh shot rumah ketika Brian mahu bertemu Rohani dihujung cerita. Malahan boleh dikatakan kesemua shot close-up ataupun shot jauh juga dibikin dengan sangat kemas.

Menonton filem-filem Yasmin seolah-olah kita melihat gambar-gambar statik yang indah, yang mungkin kita boleh lihat dalam hasil-hasil karya Khabir Bhatia.

Situasi dan ruang komposisi rangkuman kamera disusun dengan amat baik untuk menatijahkan sinematografi yang selari dengan jalan cerita Muallaf.

Untuk filem ini Yasmin mungkin lebih mencirikan konsep “kembali kepada alam” dimana banyak shot dirakam dengan ada perkaitan dengan alam semulajadi, contohnya shot kearah langit sambil berselawat mahupun beberapa shot yang terselit pokok-pokok untuk mengindahkan lagi sudut sinematografinya, disamping itu Yasmin juga mungkin mengajak khalayak menghayati keindahan alam ciptaan Tuhan.

Persoalan

Muallaf ditutup dengan babak Brian memandu laju untuk bertemu Rohani dibanglo(sedangkan sebelum itu kita diberitahu Brian adalah seorang pemandu berhemah), seolah-olah tidak bersabar ingin menyampaikan sesuatu kepada Rohani, namun kita tidak memastikan apa yang berlaku diantara Brian mahupun Rohani selepas itu, atau apa yang cuba diungkapkan oleh Brian kepada Rohani. Juga timbul persoalan berkahwinkah mereka atau adakah Brian tetap dengan agamanya ataupun berhijrah kepada agama Islam.

Kesemua itu, jawapannya ada pada Arwah sendiri.

Al-Fatihah Yasmin Ahmad.


*

p/s: ada yang bertanya kenapa saya suka review filem yang dah lama keluar kat panggung, saya jawab, saya tidak mempunyai masa yang banyak untuk itu, malahan untuk menonton DVD pun saya terpaksa mencuri-curi masa senggang.

07 April 2010

Antara nilaian ambiguiti, didaktisme, SGE(SpaceGambusExperiment) dan kolaborasi Pak Samad


"..seni itu adalah kebenaran, keindahan, dan kebaikan di mana di dalamnya terkandung ciri-ciri estetika dan logika..”-Ibnu Khaldun

Terlebih dahulu saya ingin mengucapkan jutaan terima kasih kepada Kamal Sabran sebab mempercayai diri dan daya penulisan saya yang serba kekurangan ini, untuk mengulas karya terbaharu beliau.

Saya secara terus terang mengakui bahawa saya bukanlah seorang yang pakar dalam dunia musik mahupun filem kerana bidang saya bukanlah disitu dan saya tidak pernah mendapat pendidikan secara formal dalam kedua-dua bidang tersebut.

Namun, sebagai seorang peminat kepada seni musik, terus-terang saya katakan bahawa industri musik tanah air sedang menghadap era kemunduran yang maha dahsyat. Kita mungkin ditanggapi maju dari aspek-aspek teknikal musik, ironikalinya kita benar-benar mundur dari sudut penghasilan karya-karya yang benar-benar mempunyai nilai estetika yang dinamakan sebagai seni, khususnya didalam penghasilan lirik.

Mungkin bab-bab lirik ini, ianya adalah satu permasalahan subjektif, namun saya beranggapan satu-satu lagu atau melodi yang baik memerlukan kepada lirik yang baik sebagai sandaran(baca: namun, saya tidak menjustifikasikan kesemua lirik yang dihasilkan adalah sampah, hanya sebahagian).

Antara solusi yang saya nampak untuk merungkai permasalahan ini ialah seharusnya industri musik kita berinjak ke arah karya-karya puisi sasterawan-sasterawan tanah air untuk dilagukan.

Samalah juga halnya didalam arena perfileman, seharusnya industri kita beralih arah kepada karya-karya sasterawan negara dan mengadaptasinya ke layar perak, berbanding penghasilan filem-filem yang bersifat “syok sendiri” dan berstatus sampah sebagaimana yang berlaku masakini.

Jika kita menyelongkar industri musikal tanah air, kita akan dapati beberapa penghasilan karya-karya bermutu yang diilham berorientasikan puitis.

Kita ada M.Nasir, kita ada Allahyarham Loloq, kita ada kumpulan Kopratasa(baca: masih ingat lagu Masihkah Kau Ingat), kita ada Allahyarham Zubir Ali dan kumpulan Harmoninya(baca: saya teringat lagu Penantian, Balada Seorang Gadis Kecil), sekadar memberikan contoh.

Hingga saat ini saya menanti-nantikan genre semacam ini, hinggalah pada suatu hari saya membuka akaun fesbuk dan saya dapat apa yang saya dahagakan selama ini.

Kamal Sabran dan kawan-kawan hadir lagi ke kancah industri dengan projek terbaharu mereka.

Kali ini projek beliau bukan calang-calang dan benar-benar buat saya teruja mendengarnya iaitu kolaborasi musikal SGE dan digandingkan dengan alunan suara emas Sasterawan Negara iaitu A.Samad Said.

Kamal Sabran bukanlah satu nama yang asing bagi diri saya, kerana saya sudah mengenali bakat beliau semenjak kemunculan filem pendek beliau lagi iaitu melalui projek 15Malaysia tahun lepas(baca: filem pendek Lumpur).

Pada masa tersebut, saya hanya beranggapan Kamal Sabran adalah director berbakat dari Perak hinggalah saya menyelusuri blog beliau dan dari situ saya dapati, rupa-rupanya beliau juga adalah seorang yang aktif dan mempunyai bakat yang luas didalam bidang musik.

Anda pernah mendengar nama Space Gambus Experiment(SGE)?

Space Gambus Experiment(SGE) adalah hasil kolaborasi Kamal Sabran bersama Zulkifli Ramli, pemain gambus Dewangga Sakti dan rakan-rakan luar-negara yang beliau kenali melalui internet dan mereka telah menghasilkan satu album yang mengagumkan sebelum ini.

Ini ulasan saya untuk karya unik mereka sebelum ini.

Perlukah saya mengenalkan anda dengan Sasterawan Negara A.Samad Said?

Tanpa berselindung, Pak Samad adalah merupakan 'tok guru' saya dalam bidang penulisan dimana saya membesar didalam lingkungan kebanyakkan karya-karya besar beliau.

Terdapat 2 track yang diberikan untuk saya ulas iaitu Suara Dari Dinding Dewan dan Di Bawah Bintang Mengerdip, dimana kedua-duanya adalah karya Pak Samad.

Setelah mendengar karya ini, apa yang saya boleh katakan ialah ianya merupakan sebuah kolaborasi yang unik, menarik dan mengujakan!

Apa yang menariknya hasilan SGE kali ini ialah bagaimana bunyian gelombang bunyi dari planet asing, petikan gambus/oud, electro acoustic dan suara agung Pak Samad digabung-jalinkan sehingga menghasilkan satu masterpiece yang mampu untuk mengaul-rasa, menghalunisasi jiwa, berhantu, disamping membuat kita berfikir atas apa yang cuba disampaikan oleh Pak Samad melalui puisi puitisnya.

Walaupun kedengarannya idea ini, kelihatan agak abnormal, namun pada saya ianya merupakan satu karya yang “lain dari yang lain” dan mengesankan jiwa dan minda, untuk mereka-mereka yang hanya mahu mendengar mahupun mereka-mereka yang mahu mendengar sambil berfikir.

Antara petikan gambus, musikal elekronik dan kuasa alunan suara Pak Samad bersatu dan menusuk jiwa, raga dan minda khalayak pendengarnya.

Apatah lagi bagi pendengar yang mendengar secara ekstensif didalam menaakul nilaian ambiguiti disebalik lirik puisi puitis yang dideklamasikan oleh Pak Samad.

Saya beranggapan musik SGE ini, sememangnya agak sukar jika mahu disampaikan secara nyanyian, jadi idea Kamal memilih pendeklamasian sajak adalah satu idea yang sangat 'masuk' dan genius untuk musik SGE.

Disini juga, saya nampak Kamal cuba menyalurkan unsur didaktisme atau unsur pengajaran dalam musik unik SGE untuk memberikan nilaian double-meaning di dalam memperluaskan lagi keboleh-daya-fikir-intelektualan khalayak pendengar untuk sama-sama berfikir apakah yang cuba diselindungkan oleh Pak Samad didalam kedua sajak tersebut.

Inilah sebenarnya "kelompongan besar"(baca: kehancuran seni penghasilan lirik) industri musikal kita, dan saya nampak kelompongan ini mampu diisi dengan karya-karya genius semacam ini.

Saya tidak mahu mengulas dengan lebih panjang lagi, apa kata anda luangkan sedikit masa anda, temui SGE dan Pak Samad di persembahan “Kata Luhur” pada 9 April 2010 jam 8 malam di National Art Gallery, Kuala Lumpur.

* Saya cuba memenuhi permintaan rakan-rakan yang mahukan saya menulis dalam bahasa melayu standard. Eh, apa maksud bahasa melayu standard?