24 Februari 2010

PISAU CUKUR, Kritik Sosial Dan Sisi Kebangkitan Feminisme.



* untuk ulasan ini, aku nak menulis pendek sahaja, next review mungkin, filem LU FIKIRLAH SENDIRI, filem Niyang Rapik, CD Space Gambus Experiment oleh Kamal Sabran dan beberapa DVD yang baru aku beli..

SINOPSIS: Apa yang akan terjadi bila mangsa dan pemburu sama-sama terperangkap di atas kapal percutian mewah? Dua orang gadis pisau cukur, Bella(lakonan Maya Karin) dan Intan(lakonan Fazura), bertembung dengan tiga orang Datuk, tiga orang isteri Datuk, dua orang anak Datuk, seorang detektif dan seorang peminat setia Bella. Siapakah yang memburu dan siapa pula diburu? Dalam pelayaran yang penuh kejutan dan kelucuan, apa pun boleh terjadi!

Sirius, aku memang jatuh cinta pada karya Bernard Chauly yang ini! Sebelum ini memang aku sudah jatuh hati pada Gol Dan Gincu, tapi buah tangan Bernard kali ini memang ada umph!

Aku suka dengan idea Bernand membuka filem ini iaitu berkisarkan pertandingan pencarian program realiti “Siapa Nak Kawen Jutawan” dan babak bagaimana sejarah awal watak Bella(lakonan Maya Karin) ingin menceburi bidang glamoriti sedari dari awal lagi.

Cumanya aku rasa, jikalau babak awal itu ditambahkan sedikit perencah contohnya menambah babak undian SMS, aku rasa ianya memang kena ke batang hidung sebilangan masyarakat kita hari ini.

Mengapa aku berkata sedemikian?

Sememangnya di era pasca-modernis ini, undian SMS sudah menjadi sebahagian penentu-cara untuk seseorang menjadi seorang artis(baca: tidak kiralah penyanyi, pelakon, pelawak malahan program berkisarkan keagamaan). Ini disokong kuat dengan kehadiran sebahagian masyarakat yang sedikit dangkal pemikirannya, masih mengundi artis-artis kesukaan mereka yang dicanangkan melalui program-program realiti tersebut. Ironikalinya, apabila berlakunya sesuatu yang sepatutnya dibantu(baca: bencana alam etc etc) melalui SMS, sambutannya dingin pula..

Aku juga merasakan bahawa fenomena menjadi artis sudah menjadi sebahagian sub-budaya masyarakat masakini. Sebahagian anak-anak juga sudah dilatih untuk menjadi artis sedari mereka masih kecil lagi.

Berlakon dan menyanyi masih merupakan satu industri yang menguntungkan, betul bukan? Masakan tidak jika masih ramai lagi sanggup beratur panjang untuk menyertai Akademi Fantasia.

Ini satu kritik sosial yang matang tapi diselindungkan dengan tafsiran ambiguiti oleh Bernard.

Memang genius!

Filem ini juga dikuatkan dengan skrip yang tajam dan "slumber" oleh Rafidah 3R. Aku nampak Rafidah cuba mengangkat beberapa isu realisme yang berlaku dalam masyarakat, antaranya:

-Isu gay, memang isu ini sudah banyak berlaku dalam masyarakat hari-ini, cumanya ia sedikit tertutup dengan wujudnya komuniti masyarakat dan media massa yang masih berpegang dengan norma-norma kuat sisi agama dan budaya ketimuran. Cuba selongkar sisi gelap sebahagian masyarakat, pasti anda akan temui yang ini, malahan mungkin semakin membarah hari demi hari.

-Isu pancing-memancing lelaki-lelaki berumur yang berkedudukan dan kaya. Realiti ini berlaku dalam sebahagian masyarakat dan ianya menjadi nadi penggerak plot kepada filem Pisau Cukur ini. Well, anda akan temui banyak kisah semacam ini dalam Harian Metro dan yang berkaitan dengannya(baca: Dato berkahwin artis, Dato berkahwin gadis muda dara, isteri Dato mintak fasakh, isteri Dato mintak cerai etc etc). Sirius gua cakap!

-Isu golongan-golongan berusia(baca:walaupun dah kawen 3) tapi masih bernafsu kuda. Pantang melihat wanita berdahi licin.

-Sisi gelap dunia glamouriti dunia artis dan masyarakat kelas atasan ditelanjangkan dalam filem ini. Rafidah cuba mengeksistensikan orang-orang kaya(didalam filem ini)suka berfoya-foya, main perempuan, begitu juga dunia glamouriti sebahagian artis yang cuba mengaut untung atas angin atas kekayaan golongan borjois mahupun elitis.

-Ada babak cinta berlawanan kelas stratifikasi sosial(baca: kaya dan sederhana mempunyai jurang untuk bercinta). Ini adalah realiti yang berlaku dalam masyarakat, bahkan atas percanggahan pandangan politik pun cinta Uda terhadap Dara boleh tertolak.

-Daripada filem ini, kita dapati bahawa sexual harrasment boleh datang dalam pelbagai bentuk dan cara.

Berdasarkan filem ini juga, Rafidah dan Bernard dengan begitu lantang melancarkan kritikal sosial yang sangat-sangat matang untuk dibaca oleh khalayak(baca: yang menonton dengan berfikiran ekstensif), antaranya:

-Ini kali pertama aku lihat dengan mata kepala aku, kapal mewah yang majoritinya dinaiki oleh orang melayu, cina dan india. Jadi tafsirannya kapal mewah itu adalah negara kita: Malaysia.

-Aku sangat sangat suka babak dimana tiba-tiba muncul pasangan berumur berpegang tangan dihadapan Intan setelah Intan cuba bercerita beberapa orang Dato untuk ditackle oleh Bella. Disini aku nampak kekuatan unsur cinta yang dibina hingga keusia senja membawa kebahagiaan yang berkekalan, berbanding cinta kepura-puraan“touch n go” Intan mahupun Bella.

-Aku suka mengibaratkan penyiasat(baca: watak Aaron Aziz) umpama media atau paparazi dalam dunia realiti. Anda nampak tak nilaian tersembunyi yang cuba dikritik secara double-meaning oleh Bernard? Mengapa aku berkata sedemikian? Aku nampak watak Aaron ini suka menjaga tepi kain orang lain(baca:umpama media massa, wartawan yang akan melaporkan apa sahaja berkaitan artis-artis).

-Aku nampak Rafidah dan Bernard cuba mengangkat kebangkitan sisi feminisme Intan dan Bella(contohnya: bila cinta Bella dihalang oleh kakak Dato Hisham, ataupun watak Intan yang cuba menyelesaikan kes kematian Dato Zakaria). Walaupun mereka polos dan nampak kewanitaan, namun semangat mereka melebihi badan sasa maskulin. Satu lagi, walaupun Bella berdepan krisis keyakinan, namun semangat feminismenya masih kuat mengharungi apa jua onak-noda-ranjaunya.

-Babak mengorat menggunakan buku(baca: watak Bella mengorat Datuk Hisyam). Sirius, ini idea yang sangat-sangat mapan dan comel juga! Hakikinya, aku sebenarnya sudah bosan dengan idea mengorat klise yang ditampilkan dalam filem-filem dan drama-drama swasta. Eh, aku ada satu soalan, dekat atas kapal-kapal mewah tuh ada lagi ke manusia yang masih suka membaca? Ataupun hakikinya mereka hanya berfoya-foya sahaja? Pada aku, buku adalah perlambangan jambatan kepada ilmu, walau apa pun yang kita lakukan(baca: termasuk mengorat), kita tidak boleh mengetepikan ilmu.

-Watak Naini(lakonan Umie Aida) dan Sal(lakonan Sharifah Sofia) yang nampak ketidak-serasian-hubungan dengan Datuk Zakaria(lakonan Dato Rahim Razali). Ini adalah disebabkan perkahwinan mereka untuk berebutkan harta Dato Zakaria, dan bukannya ikhlas kerana cinta. Adakah kebahagian bolehkah dibeli dengan wang ringgit? Adakah mereka-mereka ini berkahwen atas duit/materialistik semata ataupun atas dasar kebahagiaan?

-Pada aku, tidak perlu menampilkan watak Datuk Hisham(lakonan Eizlan Yusuf) dengan watak rambut beruban, malahan Datuk-Datuk yang lain juga digambarkan dengan keadaan sedemikian. Adakah Bernard cuba memberi perlambangan bahawa orang melayu ini kebanyakkannya menjadi jutawan pada usia tua?

-Aku rasa ada motif mengapa babak pembunuhan Datuk Zakaria didiamkan daripada umum. Ini adalah satu kritikan sosial kepada institusi kejiranan yang semakin pupus didalam masyarakat kita masakini. Walaupun Datuk Zakaria meninggal didalam bilik yang pastinya berdekatan antara satu dengan lain, tapi takde seorang pun tahu kematian Datuk Zakaria melainkan orang-orang yang dekat dengan beliau. Ini kerana kesemuanya jiran-jirannya sibuk dengan hal urusan masing-masing(baca: berfoya-foya), hingga lupa untuk mengambil-tahu hal-ehwal jiran mereka sendiri.

-Aku sangat suka bila Bernard membuat babak pembunuhan tersebut didiamkan daripada pihak polis. Maaf, anda tidak akan menjumpai adegan ala-ala Gerak Khas dalam filem ini(baca:yang selalu ditampilkan dalam filem-filem atau drama swasta, bila ada kes sahaja, polis dengan pantasnya tiba-tiba muncul dan menyelamatkan keadaan). Bahkan Bernard tidak menampilkan satu watak polis pun dalam cerita ini melainkan watak penyiasat persendirian(lakonan Aaron Aziz).

Namun filem ini ada juga kekurangan:

-Set yang cuba ditampilkan amat kurang menonjol. Nampak rekabentuk kapal tersebut seperti di hotel, di shoping kompleks, di restoran, tidak segah dan semewah sebagaimana yang kita tonton dalam filem Titanic etc etc.

-Sebenarnya watak Faqir(lakonan Redza Minhat) berfungsi sebagai apa? Adakah sekadar peneman seketika ataupun “jurulatih joget” kepada watak Bella, yang tiba-tiba muncul entah dari mana. Bahkan lakonan Radza juga sangat-sangat lemah dan kurang penghayatan. Begitu juga Johan(lakonan Nas-T), apa ye fungsinya? Dan aku rasa watak Nabil walaupun tempelan tapi bisa mengesankan khalayak berbanding 2 watak ini. Oh, mengapa ya watak Nabil tidak dikembangkan?

Namun kelemahan yang sedikit itu ditutup dengan baik oleh:

-Kekuatan skrip yang berisi tapi ditampilkan secara bersahaja oleh Rafidah Abdullah.

-Kekuatan naratif dan plot yang dibina secara teratur dan tidak memeningkan tapi sangat sarat dengan nilaian ambiguiti untuk ditamsil.

-Penghayatan dan penjiwaan watak 200% oleh watak-watak utama. Aku sangat suka lakonan Dato Rahim Razali, walaupun sekadar pembantu tapi sangat-sangat mengesankan. Begitu juga watak Nabil, tapi sangat-sangat sayang bila watak Nabil ini tidak begitu dikembangkan.

-Sinematografi pula aku rasa pada tahap sederhana sahaja kalau nak dibandingkan dengan hasil kerja-tangan Arwah Kak Min atau Khabir Bathia.

Untuk anda yang belum menonton filem ini, sila dapatkan DVD filem ini dipasaran sekarang sebelum anda kerugian!

2 ulasan:

bina badan berkata...

Jom Dapatkan Panduan Bina Otot Badan Untuk Lelaki Disini Agar Anda Kelihatan Lebih Kacak Dan Segak.....Jangan Segan2..Milikilah Badan Impian Anda Bermula Disini...

syed berkata...

sy pun suka dgan karya bernard chauly ini, kat malaysia ni dua orang je pengarah atau kita boleh panggil creater(pereka) filem yang berkualiti, yg pertama Yasmin Hamid, yg kdua Bernard Chauly, tapi skrg tggal sorang je..huhu