23 Ogos 2010

Ulasan Perempuan Berkalung Sorban(2009)



Bersempena dengan bulan Ramadhan Al-Kareem ini aku ingin mereview filem-filem bergenrekan Islam(ada beberapa filem yang akan aku review antaranya Syurga Dunia dan beberapa filem yang lain). Oh, sebelum itu, aku rasa belum terlambat untuk aku mengucapkan "Selamat Menyambut Bulan Ramadhan" kepada semua pembaca blog ini.

Apabila kita bercakap tentang filem-filem bergenre Islam ini mungkin kebanyakkan daripada kita condong kearah filem-filem dari Iran. Ya, Iran mempunyai “industri” filem yang sangat mantap dan industri kita sememangnya sangat jauh ketinggalan berbanding Iran.

Industri kita “mungkin” ada filem-filem bergenre sebegini namun kebanyakkannya sangat lemah naratifnya dan isu yang cuba dibangkitkan sangat klise. Dan adalah lebih malang lagi apabila ada diantaranya hanya sekadar pseudo-Islamik, namun hakikinya sangat mungkar dan bertentangan daripada landasan “sirotol-mustaqim”.

Aku sebenarnya malas nak review filem-filem dari Iran kerana mungkin filem-filem tersebut sangat susah untuk kita cari di Malaysia(kadang-kadang jatuh tahap rare jugak). Jadi, aku mengambil keputusan untuk mengreview filem Perempuan Berkalung Sorban ini supaya pembaca-pembaca blog ini sama-sama dapat mencari DVD filem ini dan mentadabbur apa yang cuba disampaikan didalamnya.

Perempuan Berkalung Sorban ini diarahkan oleh Hanung Bramantyo. Untuk pengetahuan semua, Hanung adalah merupakan pengarah kesukaan aku dari Indonesia selain Riri Reza. Karya Hanung yang pernah aku tonton ialah seperti Catatan Akhir Sekolah(2005), Lagenda Sundel Bolong(2007) dan karya suksesnya Ayat Ayat Cinta (2008).

Filem ini merupakan sebuah adaptasi daripada sebuah novel yang menggunakan judul yang sama karya Abidah El Khaliqy. Sebelum ini Hanung telah mengarah sebuah filem Ayat-Ayat Cinta(2008) juga adaptasi daripada sebuah novel best seller karya Habiburrahman El Shirazy. Dan yang paling penting, Hanung ini berkahwin dengan seorang wanita bertudung yang sangat superb iaitu Zaskia Adya Mecca. Kalau korang nak tengok tengok minah ni cuba tonton Kiamat Sudah Dekat(2003), Ayat Ayat Cinta (2008) atau drama Para Pencari Tuhan(yang sekarang tengah tayang kat Astro Oasis). Dan dia pernah hot sebentar dengan isu gambar merokok. Eh, ni blog review filem ke gossip artis?

Salah satu sebab mengapa aku suka Hanung(selain bab Zaskia) ialah kerana Hanung sangat teliti dalam penghasilan karya adaptasinya. Cuba lihat Ayat-Ayat Cinta(2008), kalau dilihat pada babak si Fakhri(lakonan Fedi Nuril) dilepaskan daripada segala tuduhan itu kita lihat babak itu sewajarnya dijadikan penamat kepada filem tersebut, kerana pada aku babak itu sangat cantik untuk mematikan filem tersebut dengan “happy-ending”. Ironikalinya, Hanung membawa semangat novel yang sangat kuat dalam filemnya dimana babak terakhir di dalam novel juga adalah merupakan babak terakhir didalam filemnya iaitu watak Maria(lakonan Carissa Puteri)mati ketika bersembahyang. Di sini kita nampak bagaimana telitinya Hanung dalam bekerja.

Satu perkara yang aku kurang faham dengan karyawan di Malaysia, mereka agak kurang suka dengan karya adaptasi. Mengapa ya? Mujur dewasa ini sudah ada segelintir karyawan yang sudah buka mata dan mencuba untuk mengerjakan karya adaptasi antaranya seperti Lagenda Budak Setan, Karipap-Karipap Cinta, Hanyut, sekadar menyebut beberapa nama.

Secara peribadi, aku mengakui bahawa aku sangat menyukai filem ini.

Pertamanya ialah kerana Revalina S. Temat(jangan tonton “aksi-aksi panas” Revalina dalam filem ini pada siang Ramadhan kerana walaupun memeran watak wanita bertudung sepanjang filem ini tapi awas pada "bahasa tubuh" si cantik-manis ini. Ya, Revalina menang pelakon wanita terbaik dalam Indonesian Movie Awards 2009 untuk filem ini).

Keduanya ialah kerana ia mirip-mirip filem dari Iran samada isinya, ambiguitinya, sinematografinya mahupun mis en scenenya.

Filem Perempuan Berkalung Sorban ini pada asasnya adalah berkisarkan wanita, tetapi lapang sasar khalayaknya bukan sekadar untuk wanita tetapi untuk semua. Ia bercakap tentang woman-right atau emansipasi wanita pada lidah pseudo-islamik(pada wajah sebahagian khalayak yang mengatakan filem ini liberal), namun sebagai manusia yang diberikan akal, kita semestinya mampu untuk mencari-gali mana yang hakiki dan mana yang menyimpang dan aku berasakan sangat tidak adil jika kita menjatuhkan karya ini sebagai karya liberal, disaat kita masih tercari-cari hidangan mapan sebagai santapan rohani dan mentaliti.

Ia mengisahkan seorang wanita Muslim bernama Anissa yang hidup dalam lingkungan keluarga Kiyai disebuah pesantren yang agak konservatif. Annisa mempunyai seorang bapa dan ibu serta 2 orang adik lelaki.

Apabila besar Annisa bercinta dengan pemuda bernama Khudori, yang selalu menemani Anissa. Secara diam-diam, Anissa telah diterima untuk menyambung pelajaran ke Yogyakarta dan pakwenya iaitu Khudori melanjutkan pelajarannya ke Kairo. Malangnya niat tersebut terbantut kerana bapanya tidak mengizinkan dengan alasan;seorang perempuan yang belum menikah hendaklah berada disamping keluarganya.

Akhirnya Anissa telah dinikahkan dengan Samsudin(seorang yang nampak alim luarannya, tapi kuat seks). Akibat nikah paksa yang tidak membahagiakan ini meleretkan Annisa kepada kancah ketidakbahagiaan dan plot filem ini berjalan kepada isu khalwat, perceraian Annisa, bapa Annisa meninggal, Annisa menyambung pelajaran, berkahwin dengan Khudori, isu membangun pesantren bapanya, polemik ugutan si Samsudin, kematian tragis Khudori dan akhirnya membawa kepada satu “happy-ending” bagi watak Annisa ini setelah puas bergenang dengan air mata.

Filem ini boleh dikatakan kesemuanya berteraskan wanita, samada naratif ataupun skop penceritaan mahupun ambiguitinya. Lihat watak utama Annisa(bermaksub perempuan jika diterjemahkan kepada bahasa melayu), isu berkaitan wanita, kritik sosial berkaitan isu berat sebelah antara gender(lihat dialog “Islam tidak adil kepada perempuan” atau “Allah selalu menyebelahi lelaki”), patriarki, ketidaksamaan hak antara lelaki dengan perempuan(babak anak lelaki dibenar berkuda, babak anak perempuan tidak atau babak anak perempuan tidak dibenarkan belajar jauh), isu sexual harassment terhadap wanita, isu wanita hanya sekadar objek seks dimata suami;“bukan pelengkap”, malahan shot-shotnya juga “sangat kuat keperempuanannya”(babak perempuan membasuh baju, perempuan berjual-beli, perempuan membuat itu, perempuan membuat ini). Pendek kata, filem ini adalah berasaskan pada satu topik yang tidak lari daripada tajuknya iaitu perempuan/wanita.

Filem ini sememangnya penuh dengan hujah-hujah(samada nas atau logik akal) untuk mengangkat kaum wanita bukan sekadar kaum kelas kedua. Cuba lihat babak Anisa(ketika masih kecil) sebegitu cerdik mengeluarkan nas hadis untuk membidas hujah ayahnya kerana tidak membenarkannya menunggang kuda.

Ada babak-babak yang aku rasa terselit ambiguiti dan kritikan sosial yang mampu membuat khalayak berfikir(dan aku malas nak mengulas, cuma aku nak bagi poin dia sahaja), antaranya ialah:

-Babak Pak Kiyai memberitahu perempuan tidak boleh menjadi ketua. Cuba lihat babak Annisa ditolak daripada menjadi ketua kelas hanya kerana dia seorang perempuan. Persoalannya adakah perempuan tidak boleh menjadi ketua di dalam Islam?

-Dialog “Islam tidak adil kepada perempuan” atau “Allah selalu menyebelahi lelaki”. Ini perlu kepada pemahaman dan penelitian yang mendalam. Ayat ini sewajarnya ditafsir daripada wajah logik akal sahaja atas apa yang berlaku keatas diri Annisa. Kekecewaan, ketidakseimbangan hak dan patriarki, memungkin mengapa Annisa berkata sedemikian. Ia hanya sekadar luahan Annisa atas apa yang berlaku keatas dirinya dan tidak semua perkara yang berlaku keatas Annisa menimpa perempuan-perempuan yang lain. Hakikinya, disebalik kata-kata itu, Annisa masih menunjukkan emansipasi dan efikasi kendiri untuk bersaing setaraf dengan kaum lelaki, malahan seorang wanita yang taat kepada perintah Allah(sentiasa bertudung hatta di depan suaminya sekalipun).

-Berebut minum air dan makanan Pak Kiyai. Mungkin ada yang mengatakan orang-orang alim dan abid adalah manusia yang dekat dengan Allah SWT, namun satu persoalan adakah semua itu mampu untuk memberi syafaat kepada kita nanti atau bolehkah keberkatan itu dikongsi?

-Babak ceramah Pak Kiyai yang membosankan, hingga ada anak muridnya tidur. Ini kritik sosial yang tepat kepada pak-pak imam di Malaysia khususnya ketika khutbah Jumaat. Jadi jangan marah jikalau ada diantara jemaah yang diulik mimpi(hingga berdengkur) ketika mendengar khutbah jumaat.

-Babak Pak Kiyai tidak membenarkan Annisa bertanyakan soalan, babak Annisa tidak boleh menyambung pelajaran, babak seludup buku, babak Annisa bagi cadangan ingin membuka perpustakaan dan mengajar penulisan ditolak oleh pihak pengurusan pasentren ataupun babak anak murid Annisa cabut sekolah untuk pergi ke bengkel menulis. Babak ini mempersoalkan adakah Islam menyekat kepada ilmu? Atau adakah Islam mengharamkan perempuan menulis atau membaca buku?

-Babak hudud(merejam sampai mati bagi orang yang berzina). Benarkah kaedah, prosedur dan pelaksanaannya?

-Samsudin memuaskan nafsu dengan “cara yang salah” dan ingin memuaskan nafsu ketika si isteri sedang bersedia untuk bersembahyang.

-Ulama-ulama yang hanya tahu bercakap tetapi tidak mampu melakukan apa yang dicakapkannya. Lihat babak anak Pak Kiyai menonton cerita porno. Ini mengkriktik sikap hipokrasi sesetengah daripada kita.

-Isu holier-than-thou, satu pihak sahaja yang betul(bapa Annisa, suaminya Samsudin, Pak Kiyai, adik-adiknya), manakala pihak satu lagi(Annisa dan konco-konconya) sinonim di pihak yang salah walaupun hakikatnya mereka juga mempunyai pandangan tersendiri.

-Menggunakan nas-nas Al-Quran atau Hadis bertujuan untuk kepentingan diri. Lihat babak, Samsudin menggunakan hujah bersandarkan kitab-kitab thurast untuk melempias nafsunya terhadap Annisa.

-Tak boleh menonton sinema hukumnya haram. Kalau sinema haram, jadi apa hukumnya berjalan di pusat membeli belah yang mempunyai segelintir pengunjung yang tidak menutup aurat, malahan ada yang melakukan maksiat(berpegang tangan etc etc) atau apa hukum menonton television yang menayangkan pelakon yang tidak menutup aurat?

-Pak Kiyai yang sifatnya hanya mahu/tahu marah sahaja. Adakah ini sebetulnya perangai yang sewajarnya ditunjukkan sebagai seorang guru?

-Isu kawin paksa.

-Kritik budaya mahu menghukum sahaja tanpa siasat, mentadabbur atau selidik.

-Babak membakar buku merupakan perumpamaan kepada penyekatan pembudayaan ilmu.

Di sebalik berfikir tentang kesemua perkara diatas, ada perkara-perkara tambahan yang aku suka tentang filem ini, antaranya:

-Filem ini membawa semangat filem-filem keIslaman Iran, dimana setiap masa pelakonnya bertudung.

-Sinematografi filem ini memang A! Terbaik, cuba lihat kesemua shot babak di tepi pantai.

-Lakonan pelakonnya memang mantap, ada yang mengkhayalkan, ada yang memualkan, ada yang mengjengkelkan. Pendek kata, kita dapat merasakan momen marah, sedih, emosi, tertekan dan sebagainya. Malahan bahasa tubuh juga sangat menjadi(tengok babak menunjukkan Kalsum mengandung atau babak Annisa mahu berzina dengan Khudori). Sayangnya si isteri Hanung tidak berlakon untuk filem ini. Tapi ada “babak pemalas” oleh Hanung, contohnya babak pakwe Annisa(Khudori), asyik-asyik keluar ditempat yang sama sahaja(dimeja tepi tingkap) dan perbuatannya hanya satu iaitu menulis surat.

-Siti Nurhaliza menyanyi untuk lagu tema filem ini.

Kesimpulannya apa kata korang tengok DVD filem ini dan apa kata kita kongsi pendapat tentang filem ini?

nota review-filem: berbuka sampai tak boleh bangun, pastu layan Geng Surau. Jangan lupa 7.30pm setiap Selasa-Sabtu di Astro Oasis.

4 ulasan:

fadz berkata...

Menarik, aku dah lama simpan dvd tapi tak tgk2... err, boleh tak ko tulis cantik2 dna hantarkan ulasan ni kepada aku.. serius!! aku nak!! aku nak benda ni terbit utk Dewan Budaya.. (ni filem indonesia so takpe lama)..

btw, adik aku kata, filem ni sebenarnya merbahaya, penulisnya sebenarnya cuba mendakwah liberalisme, malah novel ini mendapat dana Ford International. Tapi aku tahu dari konteks filem mungkin mmg bagus.

Awanama berkata...

imej-imej yang bergerak di dalam bingkai bernuansa katolik.

Lalu aku tertanya dimanakah keselarian antara cerita dan imej. dimana yang lebih berkuasa antara kata bual dan imej.

jika tanpa gambar dan hanya mendengar bunyi, ya barangkali boleh diketegorikan sebagai 'cinema islam'.

ikhlas,
Penchinta Ruang Gelap.

PS-Sebelum cinema iran menulis bismillah, P.Ramlee telah lafazkan awal dalam semerah padi.

JohanPrinze berkata...

Perempuan berkalung sorban is one of my favourite Indonesia's movie. The acting (Revalina S.Temat are the greatest) and the scenery really opened up my eyes. But the most interesting was the story line. It make me realize how many people still blind the real concept of Islam. Amazing movie.

azura berkata...

wanita berkalong sorban memang berani mendedahkan dari segi kewajipan agama...