19 Ogos 2011

Surat Cinta Untuk Arwah Kak Min

Bismillahir Rahmanir Rahim

Saya memulakan surat ini dengan lafaz Basmallah, yang acapkali kita lihat di permulaan karya-karya Arwah Kak Min. Kita sudah sedia maklum bahawa Arwah suka memulakan filem-filemnya dengan perkataan Basmallah.

“tiap-tiap pekerjaan penting yang tidak dimulai dengan Bismillah, maka pekerjaan itu terputus(kurang berkah)” (Riwayat Abu Dawud)

Walaupun ia nampak ringkas dan terlalu mudah untuk diungkapkan, namun pada saya, ia adalah merupakan satu lafaz yang menampakkan kompleksiti jika kita rajin mencari-gali dan mentadabbur apakah maksud di sebalik lafaz tersebut. Malahan boleh dikatakan semua karya-karya beliau mengguna-pakai lafaz ini ketika montaj pembukaan.

Adakah Arwah sengaja mengkritik halus sebilangan ramai daripada kita yang lalai daripada menggunakan lafaz ini setiap kali mahu melakukan apa sahaja, walaupun ianya terlalu mudah untuk diungkapkan?

Lafaz Basmallah merupakan kalimah tahiyyah yang indah dan mengadun maksud tentang kepedulikan terhadap substantialiti cinta dan kasih sayang. Ini tema yang sinonim dengan filem-filem beliau. Ia memperlihatkan jua bagaimana Arwah memanipulasi maksud mendalam(baca: tema kasih sayang) lafaz Basmallah ini, lalu merencanakan sebuah hasil adi-karya yang berlandaskan kepada terma tersebut. Nah, cuba lihat Gubra, Talentime, Muallaf, Mukhsin dan deretan iklan raya yang bermain atas dasar humanis dan kasih sayang.

Persoalannya, di saat Arwah dilemparkan dengan tuduhan pengamal mazhab pluralisme atau penyebar politeisme, mengapa Arwah masih mahu menerapkan elemen-elemen berorientasikan Islam, semudah lafaz Basmallah dalam karya-karya beliau? Malahan, serasa saya, isu yang cuba ditimbulkan di dalam karya-karya beliau menerobos sempadan isu yang jarang kita mahu ambil peduli mahupun cakupi.

Wujud persoalan, ada banyakkah karya yang sebegini ilmiah dan informatif seperti karya-karya Arwah ini di Malaysia?

Apa yang kita nampak kebanyakkan rilisan karyawan filem kita hanya bermain dengan isu hantu, rempit, transeksual, dan pusing-pusing isu inilah yang di-rolling dan dikitar-semula berulang kali tahun demi tahun.

Full-stop.

Saya bukan bermain mahu bermain dengan isu “kelesuan” perfileman di Malaysia(walaupun ada seorang produser yang sebegitu yakin dia mampu mengangkat industri perfileman Malaysia kembali ke tempatnya, dengan sebuah filemnya).

Surat ini secara literalnya berkaitan Arwah Kak Min.

Secara jujur, saya tidak pernah bersua dengan arwah secara bertentang mata tetapi apa yang boleh saya katakan ialah saya membesar dengan karya-karya beliau dan beliau jugalah yang mengenalkan saya dengan filem-filem bebas, selain Amir Muhammad.

Kali pertama saya menonton karya Arwah ialah menerusi drama Rabun yang disiarkan di slot cerekarawa TV3. Seingat saya, ketika itu saya masih bersekolah lagi.

Saya sangat tertarik dengan drama tersebut. Saya berani mengatakan drama ini membuatkan saya berfikir sejenak menaakul satu persatu plot yang cuba direpresentasi Arwah melalui Rabun ini. Saya menelusuri momen-momen romantikal Arwah M.Rajoli dan Kartika Aziz dan ia juga bercerita dari sudut sederhana kepolosan melayu yang nampak nun terpinggir tetapi sangat “luar biasa” semangat humanisnya.

Ya, amat jarang sekali aku menonton drama yang sedikit “kabur” fotografi dan sinematografinya, tetapi amat “lain macam” penangannya!

Mungkin ketika itu, saya beranggapan mungkin masyarakat marhain tertanya-tanya, cerita apakah ini? Atau menginterpretasi bosannya drama ini, tetapi saya tidak.

Melalui drama tersebut, saya mula mengenali Arwah(secara maya) dan selepas itu, saya tidak pernah ketinggalan dengan setiap karya beliau walaupun seringkali dipalit dengan pelbagai kontroversi dan tohmahan.

Saya dipertontonkan dengan Sepet yang bercerita tentang keluhuran cinta berlainan ras, kemudian Mukhsin berkenaan cinta di awal usia, kemudian saya dihidangkan dengan karya kontroversi, Muallaf dan buah tangan terakhir beliau iaitu Talentime.

Sejujurnya, saya amat-amat menyukai karya Arwah. Ini jujur lahir daripada lubuk hati saya(bukan bertujuan untuk membodek) dan saya nampak apa yang cuba diangkat oleh Arwah tidak ada pada rilisan-rilisan pengarah yang lain.

Pada saya, keistimewaan karya Arwah ialah pada (1) Mesej dan kuat nilaian ambiguitinya, juga simbolismenya (2) Naratif yang menarik dan tidak klise, bukan dibikin picisan (3) Elemen menyentuh perasaan dan membuai emosi, juga lagu temanya (4) Arwah suka mengangkat lapis stratifikasi bawahan dalam karya beliau (5) Unsur humanis yang mapan (6) Unsur didaktisme dan tidak membelakangkan aspek pembinaan minda khalayak.

Kita jarang nampak keistimewaan-keistimewaan ini didalam karya-karya masa kini. Kita mungkin acapkali dihidangkan dengan isu-isu klise, streotaip dan “boleh dibaca kesudahannya”. Malahan lebih malang apabila ada antara karya-karya tersebut selayaknya dibakul-sampahkan.

Mengapa ya jarang sekali unsur-unsur semacam ini menjadi pilihan pembikin filem, asek-asek cerita hantu, lumba “kereta sukan”, ke alam jin, transeksual, lepas tu pasang angan-angan mahu untung juta-juta.

Oh, saya tertinggal satu perkara penting.

Arwah tidak ketinggalan mahu menjadikan karya-karya beliau sebagai medan untuk berdakwah mengikut acuan beliau. Sebagai contoh filem Muallaf.

Naskhah Arwah Yasmin Ahmad ini, sewajarnya digolongkan sebagai filem dakwah, malahan ia merupakan sebuah karya dakwah yang sangat jujur dan tulus serta positif dari sisi intelektualiti, berdasarkan kajian dan ilmu Allahyarham Yasmin secara mendalam berkaitan satu-satu isu yang cuba disampaikannya.

Dalam konteks kefahaman masyarakat hari ini, wujud sebilangan kecil masyarakat yang sedikit tersasar daripada memahami konteks dakwah pada ertikata sebenar.

Sebilangan daripada kita, kadang-kala menyempitkan ruang lingkup dakwah, malahan lebih malang lagi, apabila sebahagian pengkarya-pengkarya seni yang mempunyai niat suci untuk berdakwah, dituduh dengan pelbagai tohmahan dan tuduhan tidak berasas walhal dakwah merupakan sesuatu yang sangat-sangat dituntut untuk dilakukan dan ia boleh dilakukan dengan pelbagai method dan kaedah asalkan ianya dilakukan secara bil-hikmah dan tidak menyimpang daripada landasan sebenar.

Sebahagian masyarakat masakini mempunyai fikrah berfikir yang agak jumud dan sempit.

Malahan ada yang lebih ekstrim, dimana mereka menjatuhkan hukuman keatas satu-satu karya tanpa berfikir dan menaakul secara ekstensif nilaian ambiguiti yang cuba diselindungkan oleh seseorang sutradara melalui filem atau drama yang dipertontonkan kepada khalayak. Belum pun tonton tetapi sudah melabel itu dan ini.

Ramai skeptikal untuk melabel Muallaf sebagai satu filem dakwah lantaran Arwah cuba menyalur unsur politeisme dengan mencampur-adukkan plot-plot dan skrip Muallaf berdasarkan nas-nas Al-Quran dan Bible. Ini kedengarannya agak lari daripada kebiasaan fikrah berfikir rakyat Malaysia(baca: sebahagian kita terlalu sketikal dengan istilah dan terlalu tertutup dengan “bahan bacaan luar”), oleh sebab itu ramai yang mengatakan naskhah Arwah tersebut bukan filem dakwah.

Namun pada saya, di sinilah sebenarnya kita dapat melihat bagaimana bijaknya karya Muallaf ini di tangan Yasmin di mana saya melihat Arwah tidak hanya mahu penonton hanya sekadar menjadikan wayang “hanya sekadar membayar tiket, bergelak ketawa, keluar, haram satu habuk pun tak dapat apa”, tetapi dalam pada masa yang sama, mahu penonton mentadabbur dan mencari-gali apa yang cuba disampaikan oleh beliau melalui angka-angka tersebut. Yasmin secara “direct” cuba membuka minda khalayak untuk berfikir, disamping menyemai nilaian positif yang baik sebagai hidangan kepada penonton.

Ok, saya bukan mahu bertabligh disini.

Ingin juga saya bercerita bagaimana terujanya saya apabila tiba saat hampir raya menantikan “sentuhan tangan ajaib” Arwah menerusi iklan-iklan hari raya beliau.
Arwah Yasmin dan iklan raya seolahnya sinonim, kerana beliau banyak menghasilkan iklan raya untuk syarikat multinasional Petronas. Malahan Arwah Yasmin pernah dianugerahkan Pengarah Terbaik di Malaysia Video Awards melalui iklan Forgiving pada tahun 1999.

Pada pandangan saya, iklan-iklan Arwah Yasmin mampu untuk mengaul dan memancing emosi khalayak untuk menyelami apakah kenikmatan hari raya pada ertikata sebenarnya, bukan sekadar memakai baju raya baru atau menukar langsir baru.

Dan sekali lagi seperti di dalam filem, apa yang saya sangat tertarik dengan iklan-iklan Yasmin ialah beliau suka mengangkat lapis kelas bawahan di dalam iklan-iklannya. Ya, kita nampak pengayuh beca, kanak-kanak kampung, rumah buruk, kereta buruk melalui iklan beliau.

Cuba kita sama-sama taakul mengapa ya Arwah lebih suka mengangkat golongan lapis stratifikasi gelandangan bawahan ini berbanding golongan atasan?

Malahan saya merasakan iklan-iklan yang berdurasi kurang 5 minit ini adalah “terlampau baik” berbanding filem-filem tayangan Aidilfitri mahupun drama-drama swasta bertemakan Aidilfitri.

"Apabila telah datang ajal mereka, maka mereka tidak dapat melambatkannya barang sesaat pun, dan tidak pula dapat menyegerakannya.'' (Yunus: 49)

Tulisan ini sekadar mencipta cetusan momen kepada sebuah sosok pengkarya sejati bernama Yasmin Ahmad.

Realitinya, walaupun saya tidak pernah bersua dengan Arwah namun karya-karya beliau tetap bertapak dihati saya, mahupun kita semua.

Al-Fatihah Yasmin Ahmad(Januari 7, 1958 - Julai 25, 2009)


p/s: artikel ini dikeluarkan tanpa permisi editor Antologi Surat Cinta Kita, Ridhwan Saidi. Untuk yang belum mendapatkannya, sila hubungi beliau, kalau masih ada stok :)

2 ulasan:

Teddy berkata...

Kabar baik!!!

Nama saya teddy dan saya dari Jawa Tengah Indonesia dan alamat saya KP. KADU RT 10 RW 04 KEL SUKAMULYA KEC CIKUPA KAB TANGERANG BANTEN, Saya baru saja menerima pinjaman Rp 3 Miliar (Small Business Admintration (SBA) dari Perusahaan Pinjaman Dangote setelah membaca artikel dari Lady Jane Alice (ladyjanealice@gmail.com) dan Mahammad Ismali (mahammadismali234@gmail.com) tentang cara mendapatkan
pinjaman dari Perusahaan Pinjaman Dangote dengan tingkat bunga 2% tanpa lisensi atau biaya gurantor, saya baru saja melamar melalui email dan ikhlas selama prosesnya, awalnya saya takut mengira itu seperti penipuan perusahaan peminjaman sebelumnya, tetapi yang mengejutkan saya ini nyata bahwa saya juga berjanji akan memberi tahu lebih banyak orang, percayalah itu nyata 100%, pelamar lain dari negara lain juga dapat bersaksi.

Email Perusahaan Pinjaman Dangote Melalui email: Dangotegrouploandepartment@gmail.com

Email saya: teddydouble334@yahoo.com

Ny. SISKA WIBOWO berkata...

Halo semuanya, Nama saya Siska wibowo saya tinggal di Surabaya di Indonesia, saya seorang mahasiswa, saya ingin menggunakan kesempatan ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman untuk sangat berhati-hati karena ada banyak perusahaan pinjaman penipuan dan kejahatan di sini di internet , Sampai saya melihat posting Bapak Suryanto tentang Nyonya Esther Patrick dan saya menghubunginya melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

Beberapa bulan yang lalu, saya putus asa untuk membantu biaya sekolah dan proyek saya tetapi tidak ada yang membantu dan ayah saya hanya dapat memperbaiki beberapa hal yang bahkan tidak cukup, jadi saya mencari pinjaman online tetapi scammed.

Saya hampir tidak menyerah sampai saya mencari saran dari teman saya Pak Suryanto memanggil saya pemberi pinjaman yang sangat andal yang meminjamkan dengan pinjaman tanpa jaminan sebesar Rp200.000.000 dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau tekanan dengan tingkat bunga rendah 2 %. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa rekening bank saya dan menemukan bahwa nomor saya diterapkan langsung ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan, segera saya menghubungi ibu melalui (estherpatrick83@gmail.com)

Dan juga saya diberi pilihan apakah saya ingin cek kertas dikirim kepada saya melalui jasa kurir, tetapi saya mengatakan kepada mereka untuk mentransfer uang ke rekening bank saya, karena saya berjanji bahwa saya akan membagikan kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres atau penundaan.

Yakin dan yakin bahwa ini asli karena saya memiliki semua bukti pemrosesan pinjaman ini termasuk kartu ID, dokumen perjanjian pinjaman, dan semua dokumen. Saya sangat mempercayai Madam ESTHER PATRICK dengan penghargaan dan kepercayaan perusahaan yang sepenuh hati karena dia benar-benar telah membantu hidup saya membayar proyek saya. Anda sangat beruntung memiliki kesempatan untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman, silakan hubungi Madam melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (siskawibowo71@gmail.com) jika Anda merasa kesulitan atau menginginkan prosedur untuk mendapatkan pinjaman

Sekarang, yang saya lakukan adalah mencoba untuk memenuhi pembayaran pinjaman bulanan yang saya kirim langsung ke rekening bulanan Nyonya seperti yang diarahkan. Tuhan akan memberkati Nyonya ESTHER PATRICK untuk Segalanya. Saya bersyukur