16 Januari 2010

LUMPUR, filem wajib tonton setiap rakyat Malaysia!



“I believe in human beings, and that all human beings should be respected as such, regardless of their color.”

-
Malcolm X

Filem pendek ini digarap oleh Kamal Sabran. Aku sebetulnya belum pernah mengikut mana-mana filem Kamal selain yang ini, walaupun itu, ini adalah yang terbaik bagi aku.

Selain Arwah Yasmin Ahmad, filem Kamal ini, pada aku mampu untuk menerobos lapisan dinding antara kaum, menerusi karya semacam ini.

Filem berdurasi 3:43 minit ini sarat dengan nilaian ambiguiti yang seharusnya dihadam oleh mentaliti rakyat berbilang kaum Malaysia.

Filem ini dibahagikan kepada 3 topik utama iaitu tanah, air dan tanah air, yang kemudiannya, Kamal memberikan konklusi sebelum filem melabuhkan tirainya.

Sedari awal lagi sebenarnya, Kamal sudah mencipta persoalan untuk ditafsir, apakah perlambangan-perlambangan yang mahu dibawa olehnya melalui karya ini.

Filem ini dimulakan dengan Kamal sendiri selaku watak utama memberikan shot dia memasukkan air kedalam jag.

Kemudian, shot bertukar kepada komen-komen interview bersama lapisan masyarakat tentang tentang pandangan mereka mengenai apakah itu tanah. Ada yang menjawab “tanah liat”, ada yang menjawab “tanah runtuh”, ada yang menjawab “tanah pusaka boleh bawak gaduh”. Semua itu jawapan spontan audiens apabila ditanya oleh kamal berkaitan tanah.

Selepas itu, Kamal muncul lagi dengan scene menuang air kedalam jag tersebut.

Scene seterusnya bertukar kepada persoalan kedua pula iaitu topik air. Maka menjawablah audiens berdasarkan kefahaman mereka tentang apa itu air dan kelebihannya.

Melalui sesi soal jawab tersebut, Kamal sudah meletak beberapa perlambangan(untuk dibaca oleh kita) berdasarkan sisi pandangan masyarakat majmuk di Malaysia.

Aku malas sebenarnya nak menyuap kepada kamu, pemahaman aku tentang nilai-tafsir berkait jawapan-jawapan yang diberikan oleh masyarakat majmuk tersebut, cumanya yang amat menarik minat aku ialah kata-kata akhir budak perempuan comel yang mengungkap kata “kalau takde air manusia pupus”.

Aku percaya bahawa kata-kata budak itu sebenarnya adalah kata kunci kepada semua soalan-soalan yang diajukan oleh kamal. Tentang sisi kebergantungan manusia kepada air untuk kelangsungan hidup. Tentang betapa pentingnya air kepada manusia, sama juga peri pentingnya tanah kepada manusia.

Tanah itu umpamanya ialah masyarakat pelbagai kelas(kerana tanah itu banyak jenisnya, baca;kemajmukkan kaum), manakala air pula adalah pemimpin yang mentadbir sesebuah negara tersebut.

Apabila air bercampur dengan tanah, ia akan menghasilkan lumpur. Lumpur jika dilihat dari sudut ke kemelayuan, dilihat sebagai sesuatu yang kotor(contoh;jika lembu terpalit lumpur, semua akan terpalit sama). Lumpur ini umpamanya politik kotor(baca;rasuah, seleweng, kronisme, etc).

Filter pula umpamanya ialah kuasa kebangkitan rakyat, untuk menjernihkan air(baca;pemimpin), dan untuk menyaring tanah(baca;rakyat), filter ini sifatnya membersih, memisah atau menjernih. Membersih, memisahkan atau menjernih antara kepimpinan yang betul atau menyeleweng.

Untuk mendapat air yang jernih(baca:kestabilan politik, politik-betul), ianya harus dimulakan dengan sesuatu iaitu filter, hingga ia boleh dihadam oleh rakyat(baca;penerimaan rakyat kepada pemimpin, PRU barangkali).

Kebangkitan kuasa rakyat juga mampu untuk menjadi solusi terbaik, jika berlaku kekorupsian pemimpin kepada rakyat berbilang majmuk. Senario ini yang berlaku dinegara kita kebelakangan ini.

Berbalik kepada filem ini, dari sudut sinematografi aku rasa pada paras sederhana sahaja, namun aku rasa penonton lebih suka menaakul mesej, berbanding shot filem yang lawa-lawa, untuk naskhah kamal ini.

Dialog: “jgn lawan sudah la”, aku lihat kurang originaliti sebab aku rasa macam kamal menyuruh uncle tu sebut, sebab ada disambung “betul ka”, seolah-olah bertanya kepada kamal betul atau tidak apa yang dikata itu.

Kamal pada aku, adalah seorang sutradara genius sebab beliau berjaya mencipta kekemasan plot(dari sudut idea), contohnya melalui watak utama itu sebenarnya dia sudah menggambarkan sisi pandangan hatinya terhadap 3 topik utama, diselang-selikan dengan scene interview.

Kamal menyesak minda kita untuk merungkai mesej, dan kemudian menutup filem dengan teks-teks yang agak laju untuk dibaca oleh aku(aku rasa audiens yang lain pun sama), namun aku boleh baca(taakul), semua itu mempunyai unsur-unsur politik kotor yang seharusnya ditolak oleh pemimpin dan rakyat.

Contoh, gila kuasa, kronisme(yang lain kamu fikir la sendiri)

Aku akhiri review ini dengan petikan kata-kata Pyan Habib,

“gua pon tak fahamlah…orang politik asyik bergaduh saja..yang jadi mangsa kita…rakyat”

Sendiri mahu fikir la..

Idea untuk mengangkat video pendek ini sebagai iklan TV aku amat alu-alukan!

2 ulasan:

kamal sabran berkata...

aikk? haha ada disini?
thanks bro for the review :)

all da best and good luck with your film ok

kamal sabran

fadz berkata...

wow.. boleh tahan!