01 Jun 2010

Ulasan LASKAR PELANGI(2008)



Filem Laskar Pelangi ini diadaptasi daripada novel yang menggunakan judul yang sama, karya Andrea Hirata.

Filem ini oleh diarahkan oleh Riri Riza.

Riri Riza adalah seorang sutradara yang gemar mengadaptasi sesebuah novel ke layar perak. Antara karyanya sebelum Laskar Pelangi ialah filem Gie(2005) yang dihasilkan berdasarkan buku Catatan Seorang Demonstran(baca: filem Gie ini mencambahkan idea Amir Muhammad untuk menghasilkan The Year of Living Vicariously(2005). Bahkan Riri juga menghasilkan filem Sang Pemimpi(2009) yang diadaptasi daripada tetralogi novel Laskar Pelangi kedua, Sang Pemimpi, juga karya Andrea Hirata, namun filem ini belum ditayangkan untuk tontonan di Malaysia. Berita terbaharu beliau sedang me”ngerja”kan 'Bumi Manusia' yang ditulis Pramoedya Ananta Toer untuk difilemkan.

Aku akui kesilapan terbesar aku ialah membaca novel terlebih dahulu sebelum menonton filemnya. Ini pada aku adalah satu kesilapan yang sangat-sangat besar kerana apabila menonton filem ini, aku berasakan “roh” novel itu tidak dikeluarkan dengan baik, jika keluar pun hanya sekadar suam-suam kuku sahaja.

Didalam novel, aku terbuai dengan ikatan kekuatan persahabatan dan daya-juang menimba ilmu anggota Laskar Pelangi, aku jadi kagum dengan daya intelektual Lintang dan sifat ekpresionis Mahar,malah aku juga terbuai dengan kekuatan emansipasi Bu Mus, kematangan hujah Pak Harfan dan memorial indah Laskar Pelangi dalam mengharungi kehidupan mereka walaupun berdepan lapis stratifikasi 2 darjat dan dihimpit kemiskinan.

Namun, keindahan-keindahan itu, yang aku sebut sebagai “roh” didalam novel tidak dapat diterjemahkan dengan baik oleh Riri.

Mungkin ini merupakan satu permasalahan utama bagi sutradara yang ingin mengadaptasi karya semacam novel atau seumpamanya ke layar perak. Namun itu bukan soalnya, kerana aku pernah menemui karya adaptasi yang baik, contohnya Ayat-Ayat Cinta(2008), Jogho(1997), Langit Petang(1982) atau Ranjau Sepanjang Jalan(1983). Lagenda Budak Setan(2010) pun aku dengar caca-marba, aku dengar la, sebab aku belum tonton. Filem U-Wei terbaharu pun adaptasi daripada sebuah novel terkenal karya Joseph Conrad, Almayer's Folly yang difilemkan dengan menggunakan tajuk Hanyut.

Walaupun yang cuba dijadikan sebagai plot oleh Riri hanya sekadar cebisan-cebisan idea daripada novel Laskar Pelangi, namun ini bukan bererti ia satu filem yang tidak bagus.

Laskar Pelangi ditangan Riri sememangnya menjadi medium bagi beliau untuk mengkritik secara direct-to-the-point ketidakseimbangan lapis stratifikasi antara yang kaya dan miskin dan isu pendidikan sebagai sesuatu yang hak.

Namun malangnya, aku sangat-sangat kecewa apabila babak babak kegeniusan Lintang didalam novel hanya digambarkan dengan kebolehan mengira yang bersifat “biasa-biasa” oleh Riri, begitu juga kekreatifan Mahar didalam novel hanya digambarkan dengan “aksi menari entah apa-apa” didalam filemnya.

Full-stop. Nanti aku hurai.

Filem ini dimulakan dengan babak Ikal selaku watak utama sedang menaiki bas untuk balik ke daerah Belitung, iaitu satu tempat di Indonesia.

Disaat itu, berlaku flash-back bagaimana Ikal melalui saat-saat indah bersama 10 orang pelajar sekolah Muhammadiyah yang digelar sebagai Laskar Pelangi.

Kemudian filem ini bergerak dengan kisah-kisah indah yang berlaku di sekolah Muhamadiyah yang menemukan 10 orang sahabat didalam menempuh pencarian mereka kepada ilmu.

Pelbagai dugaan dan rintangan yang dihadapi oleh sekolah Muhamadiah misalnya ketiadaan dana dan tenaga kerja, sehinggalah kematian Pak Harfan, namun semua itu diharungi dengan kekuatan aspek fizikal dan spiritual anggota Laskar Pelangi itu sendiri.

Walaupun naratif filem ini hanya menggunakan sekadar 50 peratus adaptasi daripada novel, namun ada beberapa babak yang cuba dihidupkan dengan baik oleh Riri.

Antaranya scene Lintang ingin pergi kesekolah tetapi dihalang oleh buaya. Untuk babak ini, aku menanti-nantikan babak Bodenga yang digambarkan didalam novel sebagai pawang buaya.

Didalam novel, pada babak buaya tersebut digambarkan Lintang hanya berada beberapa meter sahaja daripada buaya yang sangat-sangat besar(baca:Andrea menggambarkan ia sepanjang pokok kelapa), dan disaat buaya tersebut tidak mahu berganjak, datang seorang pawang buaya bernama Bodenga yang menghalau buaya tersebut dengan terjun bersama-sama buaya tersebut kedalam sungai. Dan apabila sampai disekolah, Lintang bercerita penuh perasaan kepada kawan-kawannya tentang peristiwa tersebut. Namun, didalam filem babak ini diolah dengan babak Lintang terlambat menghadiri pertandingan kuiz, kerana dihalang buaya, lantas watak Bodenga muncul beberapa saat untuk menghalau buaya tersebut. Walhal watak Bodenga ini digambarkan Andrea benar-benar sebagai seorang pawang buaya yang handal dimana dia mempunyai bapa yang juga merupakan pawang buaya yang mati menjadi buaya, hingga pada satu hari ditemui mati kerana dibunuh oleh penduduk kampong Belitong kerana memakan salah seorang penduduk disitu.

Begitu juga dengan pengembangan watak Lintang yang digambarkan sebegitu genius oleh Andrea didalam novelnya, namun didalam filem, hanya seolah-olah mempunyai kecergasan minda pada tahap “biasa-biasa” sahaja. Kita lihat bagaimana cerdasnya otak Lintang menghadapi cabaran Drs. Zulfikar, guru muda sekolah yang mempertikaikan jawapan Lintang, kerana egonya terhadap kepandaian Lintang yang menjawab soalan sebelum habis penyoal mengemukakan soalan. Namun didalam filem, soalan yang diajukan hanya soalan “suam-suam kuku”. Langsung tidak dapat membangkitkan kegeniusan watak Lintang didalam novel Laskar Pelangi.

Watak Mahar juga ditampilkan secara sederhana didalam filem ini walhal aku berasakan Mahar adalah seorang manusia yang sangat-sangat genius dan kreatif didalam bidang musik, seni dan hal-hal kebatinan. Didalam filem, satu-satunya babak yang menggambarkan kegeniusan dan kekreatifan hanyalah perancangan Mahar untuk menari tarian orang asli Masai untuk hari karnival sekolah-sekolah di Belitung. Itu pun hanya “suam-suam kuku” sahaja.

Namun, filem ini diselamatkan dengan kekuatan unsur-unsur pengajaran yang cuba diterapkan oleh Riri didalam karyanya.

Filem ini secara jelas mengajar erti jerih-perit didalam mencari ilmu pengetahuan. Walaupun sesusah manapun kita, pendidikan itu wajib dicari.

Filem ini sewajarnya dipertontonkan kepada sebahagian anak-anak pelajar di Malaysia yang menjadikan sekolah hanya sekadar untuk bertemu rakan-rakan ataupun membuat huru-hara, bukan sebagai satu tempat untuk belajar.

Ini adalah realiti atau trend baharu sebahagian remaja masakini.

Sewajarnya sebahagian mereka-mereka ini menjadikan anak-anak Laskar Pelangi ini sebagai idola mereka.

Kita lihat didalm filem ini, sekolah Muhamadiyah yang digambarkan sebegitu daif dan naïf(baca:Pak Harfan mengupah beberapa penduduk kampung untuk meletakkan tiang ditepi sekolah Muhamadiyah agar tidak roboh, malahan sekolah itu hanya mempunyai satu papan hitam, tiada kipas mahupun lampu, atap-atap yang bocor ketika hujan, malahan menjadi kandang kambing ketika tiada pelajar disekolah), namun semua ini tidak pernah melunturkan anak-anak Laskar Pelangi untuk mencari apa yang dipanggil sebagai ilmu. Atau kita melihat bagaimana susahnya Lintang berbasikal mengharungi perjalanan sejauh 20 kilometer semata-mata untuk menuntut ilmu.

Senario ini sangat-sangat berbeza dengan bangunan-bangunan sekolah yang indah masakini, spektakular dari segi pembinaan bangunannya, namun berapa banyak pelajar kita yang mempunyai ciri-ciri kegeniusan umpama Lintang mahupun Mahar? Malahan, kita saban hari lebih dihidangkan dengan berita-berita murid memukul guru, menumbuk guru, seolah-olah guru itu adalah “punching-bag” mereka. Rasa hormat terhadap guru sebagaimana anak-anak Laskar Pelangi? Itu jauh sekali, Sirius!

Filem ini juga mengajar kita ertikata “pendidikan itu merupakan satu hak” tanpa mengenal kaya atau miskin. Oh, aku malas nak mengulas soal ini, anda fikir-fikirkanlah sendiri.

Persahabatan dimasa muda-muda merupakan kekuatan didalam filem ini. Kita dapat melihat bagaimana kuatnya elemen persahabatan antara 10 orang anggota Laskar Pelangi menghadapi segala onak dan duri yang diharungi oleh mereka. Kita lihat ketika babak Pak Harfan meninggal dunia, kebanyakkan pelajar sudah kehilangan semangat untuk belajar, lantas watak Ikal dan Lintang membina efikasi dan keyakinan rakan-rakan mereka untuk kembali belajar. Ini adalah perlambangan bagaimana jika ada semangat dan keyakinan, apa juga halangan pun akan bisa ditempuhi.

Begitu juga perlambangan watak Ikal yang mengejar Lintang ketika babak Lintang mahu berhenti sekolah, memberikan perlambangan tentang semangat setiakawan yang kukuh terbina dikalangan ahli Laskar Pelangi.

Melihat filem ini sebenarnya merembeskan memori waktu aku ketika kanak-kanak dahulu kerana suasana Belitung tidak jauh berbeza dengan suasana kampung aku, dan kebanyakkan babak yang dilalui Laskar Pelangi tidak jauh bezanya dengan apa yang aku lalui.

Malahan aku merasakan filem ini mampu untuk mengimbau suasana ketika kebanyakkan dari kita masih bersekolah rendah, berbasikal, bermain bersama rakan-rakan, cinta monyet, bercerita tentang cita-cita mahu menjadi apa apabila besar dan dan lain-lain. Sesungguhnya jika boleh dibalikkan masa mungkin saja aku ingin kembali ke masa itu, sebegitu imbas Andrea didalam novelnya.

Sinematografi filem ini memang terbaik. Riri berjaya menggambarkan lanskap Belitung dengan baik didalam filem ini. Ya, filem ini memang sangat-sangat indah sinematografinya.

Ada beberapa penambahan watak yang ditambah oleh Riri yang agak berbeza dengan novel Laskar Pelangi.

Dan yang paling aku tak sangka ialah kekuatan lakonan anggota Laskar Pelangi yang dilakonkan oleh anak-anak penduduk tempatan Belitung sendiri. Mereka memerankan watak seolah-olah mereka adalah lanjutan dari sekolah-sekolah lakonan. Cara mereka berekpesi dihadapan kamera seolah-olah mereka adalah anggota Laskar Pelangi yang sebenarnya. Ini sangat ironikal dengan sinema di Malaysia yang dihidangkan dengan watak-watak kanak-kanak yang hensem dan cantik pada zahiriah, tetapi kaku lakonannya.

Oh ya, didalam filem ini juga ada nyanyian lagu Seroja yang kalau kat Malaysia dinyanyikan semula oleh Jamal Abdillah atau Mawi.

Melalui filem ini juga, aku dapati, dialek orang-orang Belitung ini tidak jauh bezanya dengan bahasa Melayu di Malaysia.

Kesimpulannya, filem ini harus ditonton oleh setiap remaja dan ibu bapa. Dapatkan dipasaran sekarang. Hari tu, aku pergi Music Valley kat tempat aku, cashier dia cakap DVD filem ini dah sold-out, menjajau jugak aku mencarik DVD filem ini, akhirnya jumpa juga.

Jangan lupa juga membaca novelnya!

nota review-filem: aku sebenarnya berhasrat menulis ulasan filem Laskar Pelangi ini secara ilmiah, tapi untuk blog ini aku menulis picisan saje, mungkin yang ilmiah boleh masuk Dewan Masyarakat :) ceh! perasan..

02 Mei 2010

Muallaf: Antara Tuduhan Pluralisme, Politeisme Dan Konsep Dakwah Sebenar



“Serulah kepada jalan Tuhanmu dengan cara hikmah dan nasihat yang baik..” -terjemahan surah An-Nahl:125

Dakwah adalah sunnah yang sangat-sangat mulia, malahan ia merupakan satu perilaku terpuji yang sudah menjadi kesinambungan tamadun manusiawi zaman bertukar zaman.

Dakwah mampu menjadi agen sebagai perantara untuk membawa manusia berhijrah daripada ruang lingkup kegelapan kepada petunjuk cahaya, daripada positif kepada negatif, daripada buruk kepada baik.

Dalam konteks kefahaman masyarakat hari ini, wujud sebilangan kecil masyarakat yang sedikit tersasar daripada memahami konteks dakwah pada ertikata sebenar.

Sebilangan daripada kita, kadang-kala menyempitkan ruang lingkup dakwah, malahan lebih malang lagi, apabila sebahagian pengkarya-pengkarya seni yang mempunyai niat suci untuk berdakwah, dituduh dengan pelbagai tohmahan dan tuduhan tidak berasas walhal dakwah merupakan sesuatu yang sangat-sangat dituntut untuk dilakukan dan boleh dilakukan dengan pelbagai method dan kaedah asalkan ianya dilakukan secara bil-hikmah.

Sebahagian masyarakat masakini mempunyai fikrah berfikir yang agak jumud dan sempit. Malahan ada yang lebih ekstrim, dimana mereka menjatuhkan hukuman keatas satu-satu karya tanpa berfikir dan menaakul secara ekstensif nilaian ambiguiti yang cuba diselindungkan oleh seseorang sutradara melalui filem atau drama yang dipertontonkan kepada khalayak.

Naskhah Arwah Yasmin Ahmad ini, sewajarnya digolongkan sebagai filem dakwah, malahan ia merupakan sebuah karya dakwah yang sangat jujur dan tulus berdasarkan kajian dan ilmu Allahyarham Yasmin secara mendalam berkaitan satu-satu isu yang cuba disampaikannya.

Wujud persoalan, adakah wajar Arwah dituduh sebagai penyebar politeisme lantaran menstruktur dan mencampur-adukkan plot-plot dan skrip Muallaf berdasarkan nas-nas Al-Quran dan Bible? Atau wajarkah tindakan sebahagian masyarakat yang menuduh beliau sebagai agen pluralisme agama?

Aspek Penceritaan Dan Kritik Sosial

Yasmin memulakan filem ini dengan perkataan memuji Allah SWT iaitu lafaz Basmallah. Walaupun ianya nampak ringkas, tetapi pada saya, ianya merupakan satu lafaz yang sangat kompleks jika kita rajin mencari-gali apakah maksud disebalik lafaz tersebut. Malahan boleh dikatakan semua karya-karya beliau menggunapakai lafaz ini ketika montaj pembukaan.

Berapa ramai daripada kita yang lalai daripada menggunakan lafaz ini setiap kali mahu melakukan apa sahaja, walaupun ianya sangat mudah untuk diungkapkan? Bukankah ini satu dakwah?

Filem ini dibuka dengan menonjolkan watak Brian disamping penataan cahaya yang agak suram dan hampir gelap. Disini kita nampak perlambangan bagaimana watak Brian ini dibina penuh dengan keserabutan, huru-hara, hidup dalam kegelapan kerana tiada cahaya(baca:agama). Lantas melalui filem ini kita lihat bagaimana 3 tranformasi berlaku pada watak Brian daripada sisi gelap kehidupan beliau(baca: jauh dari agama beliau dan keluarga), kemudian bergerak secara perlahan beralih mendalami ilmu agama(baca:dengan membaca kitab yang dipinjam daripada Rohani) dan akhirnya mendapat sinar cahaya(baca: mendapat ketenangan dan akhirnya balik bertemu keluarganya).

Melalui watak Brian ini, Yasmin sebenarnya mengkritik sebahagian daripada kita yang sanggup membuang nilaian kekeluargaan hanya kerana satu kisah peristiwa silam(baca: watak Brian ketika kecil, dibogelkan di khalayak umum sebagai hukuman kerana membaca buku lucah) yang mungkin dilakukan oleh penjaga semata-mata untuk menyedarkan atau membuka minda anak-anak mereka atas kesilapan yang dilakukan oleh mereka.

Ini realiti yang kadangkala berlaku didalam masyarakat. Ketika mereka masih kecil mereka dihina atau dipukul oleh ibubapa mereka, jadi apabila mereka dewasa, mereka mempunyai dendam kesumat lantas mereka membalas dengan sesuatu yang tidak sepatutnya mereka lakukan sebagai seorang anak(baca:menghina ibubapa, menghantar ibubapa kerumah kebajikan). Inilah yang cuba dikritik secara halus oleh Arwah agar nilaian kasih sayang terhadap ibubapa jangan terhakis, walau apapun yang dikenakan keatas kita ketika kita masih kecil, selagi ianya adalah berpaksikan untuk mengajar anak-anak mereka bukan sifatnya mendera.

Kemudian plot filem ini beralih kepada dua watak iaitu watak Rohana dan Rohani. Kedua-dua watak ini memperlihatkan elemen sisi kekeluargaan yang sangat kukuh walau apa jua dugaan yang melanda mereka.

Sebenarnya, wujud persoalan mengapa Rohana dan Rohani melarikan diri daripada ibubapa mereka? Adakah hanya disebabkan kes bapa si Rohani membotakkan kepalanya sedangkan ia adalah berpunca daripada sifat ketidak-patuhan si Rohani sendiri? Atau adakah mereka melarikan diri kerana tidak hanya tahan dengan kehidupan sosial ibubapa yang lebih kearah kebaratan, lantaran kedua-dua beradik itu merupakan anak-anak yang mahukan nilaian Islam diterapkan dalam kehidupan mereka?

Filem ini bergerak dengan babak penerangan bagaimana Rohana yang berperwatakan agak mistik(baca: menyebut angka-angka), hingga menimbulkan kekeliruan dikalangan guru-gurunya, malahan Rohana turut dipukul oleh Puan Siva kerana tidak menurut perintahnya.

Ia seterusnya bergerak kepada kisah Rohani yang menyara adiknya dengan bekerja di pub, kemudian beralih kepada watak Brian dan Brother Anthony yang cuba mengkaji mengapa Rohana dan Rohani berkelakuan pelik(baca:bermain dengan angka), babak bagaimana sosialnya bapa Rohana dan Rohani berdangdut sambil minum arak tetapi sangat skeptikal dengan anjing walhal kedua-duanya adalah najis, babak bagaimana Rohana dan Rohani membaca terjemahan Al-Quran kepada pesakit perempuan di Hospital, babak Rohana dan Rohani diculik oleh bapa beliau, kemudian Brian menyinambungkan apa yang dilakukan oleh Rohana dan Rohani ketika keduanya tiada dan natijahnya Brian berubah fikiran dan pulang ke kampung bertemu keluarganya.

Plot filem ini sebenarnya sangat-sangat ringkas.

Yasmin cuba bercerita dalam ruang-lingkup kehidupan Rohana dan Rohani yang diserikan dengan watak-watak yang lain. Yasmin membina watak Rohana dan Rohani sebagai dua perempuan bijak yang meminati pengajian tentang perbandingan agama. Akibat daripada ketidak-fahaman dan sifat inkuiri yang tinggi keduanya terhadap agama membawa mereka bertemu dengan watak-watak yang lain dan kesemua itu disusun dengan baik dan cantik oleh Yasmin melalui filem Muallaf ini.

Yasmin secara “double-meaning” lantang mengkritik budaya taklid buta dan kejumudan yang berlaku didalam masyarakat. Beliau membuka minda dan mahu masyarakat mengenal istilah talfiq dan tidak hanya melulu menjatuhkan atau menuduh orang lain sebagai sesat dan tersasar daripada nilaian beragama. Ini kita dapat lihat melalui babak kamera menghala ke langit dengan suara Rohani melagukan selawat secara tidak teratur. Babak ini memberikan perlambangan bahawa kita tidak seharusnya hanya terikat kepada satu-satu pandangan sahaja, sebaliknya perlu ada sifat keterbukaan selagi ianya tidak bertentangan dengan syariat.

Umum sudah mengetahui bahawa adalah menjadi identiti Yasmin mengangkat dan menyelongkar sisi gelap masyarakat dan kesinambungan itu diteruskan melalui karya ini. Isu pekerja beragama Islam bekerja di pub, isu minum arak dan isu pelacur.

Apa yang nyata ialah Yasmin tidak pernah menghalalkan semua itu dan sepertinya mungkin Yasmin ingin menyatakan bahawa walau siapapun kita, tiada siapapun diantara kita yang sempurna. Pasti ada salah-silapnya. Disamping itu, Yasmin juga ingin masyarakat membuang stigma dan persepsi negatif terhadap golongan sisi gelap ini, dengan cara mereka dibantu dan tidak disisihkan, kerana mereka juga adalah manusia. Samalah juga halnya seperti penagih dadah, pesakit HIV, gadis yang mengandung anak luar nikah dimana masih terdapat ramai masyarakat yang menyisihkan mereka.

Disinilah relevannya mengapa Yasmin suka mengangkat tema sedemikian.

Yasmin juga secara sinikal mencuit manja institusi pendidikan di Malaysia yang wujud terlalu banyak tetapi kos-kos yang ditawarkan sedikit menghampakan dan kurang kualiti(baca: samada input mahupun pasaran pekerjaan). Watak si kerani itu sebenarnya memberikan perlambangan bagaimana kejelekan institusi pendidikan terutamanya institusi pengajian swasta yang lebih mementingkan wang berbanding ilmu.

Secara jujurnya, babak anjing sudah klise dan sinonim dengan karya Arwah. Saya nampak ianya tidak lebih bercakap soal kritikan terhadap sesetengah daripada kita yang menganggap anjing adalah najis jika dipegang atau babi haram dimakan, tetapi dalam pada masa yang sama, arak dihalalkan, budaya bercanda-sosial dihalalkan, riba dihalalkan, judi dihalalkan, rasuah dihalalkan dan lain-lain yang haram dihalalkan. Babak ini lebih kepada siapa makan cili, dia yang merasa pedasnya.

Yasmin juga tidak lupa menekankan tentang peri-pentingnya solat. Walau sesusah-mana atau sesibuk-mana pun kita, solat jangan dilupa, sebagaimana babak Rohana dan Rohani yang tergesa-gesa menunaikan solat apabila sampai waktunya.

Karya Idealistik

Secara jujurnya, karya-karya Yasmin sangat-sangat kaya dengan idea dan mengesankan jiwa. Kita lihat bagaimana terkesannya kita dengan iklan-iklan raya beliau. Jadi, boleh dikatakan apa yang dikaryakan Yasmin adalah berpaksikan kepada pemahaman dan kajian Yasmin berdasarkan kepada sumber-sumber mahupun pengalaman realiti beliau.

Muallaf boleh dikategorikan sebagai satu filem dakwah yang sangat-sangat baik, jujur dan positif dari sisi intelektual.

Idea cinta berlainan lapis stratifikasi agama mungkin merupakan idea klise daripada Yasmin, namun Muallaf bukan bercerita soal cinta. Yang menonjol untuk filem ini ialah elemen kekeluargaan yang cuba ditampilkan melalui watak Rohana dan Rohani, mahupun antara Brian dengan keluarganya.

Ramai yang mengatakan Muallaf sangat preachy. Yasmin seolah-olah berkhutbah dengan mainan nombor yang agak mengelirukan(baca:kedua beradik itu kerap-kali mengulang-sebut angka-angka hingga mengelirukan penonton samada ianya daripada Al-Quran, injil ataupun daripada sumber yang lain), namun sebenarnya ia mempunyai kaitan dengan jalan cerita Muallaf.

Saya merasakan adalah lebih baik jikalau Yasmin menulis terjemahan berdasarkan sumber yang digunakan berbanding mainan angka. Ironikalinya, pasti tersembunyi nilaian ambiguiti mengapa Yasmin lebih gemar menggunakan nombor berbanding terjemahan.

Disini kita melihat bagaimana bijaknya karya Muallaf ini ditangan Yasmin. Yasmin tidak hanya mahu penonton hanya duduk sekadar menonton untuk berhibur, tetapi dalam pada masa yang sama, mahu penonton mentadabbur dan mencari-gali apa yang cuba disampaikan oleh Yasmin melalui angka-angka tersebut. Yasmin secara “direct” cuba menyemai nilaian positif yang baik sebagai hidangan kepada penonton.

Wujud persoalan, ada banyakkah karya yang sebegini ilmiah dan informatif seperti ini di Malaysia?

Mungkin ada sebilangan khalayak yang beranggapan Yasmin cuba menyalur unsur pluralisme secara halus melalui kewujudan babak digereja, atau watak Brother Anthony. Namun, saya lebih merasakan bahawa Yasmin hanya mahu mengeluarkan apa yang positif berdasarkan pemahaman agama selain Islam. Yasmin secara jelas menyatakan pandangannya berdasarkan nas Al-Quran yang bermaksud: “Bagi kamu agama kamu, dan bagiku agamaku” -terjemahan Surah Al-Kafirun ayat 6.

Apa yang jelas mahu ditimbulkan oleh Yasmin ialah isu toleransi beragama dan bagaimana positifnya natijah yang akan digapai sekiranya nilaian toleransi dan sikap saling menghormati ini dapat diterapkan didalam masyarakat majmuk di Malaysia.

Yasmin juga dalam pada masa yang sama, membentuk sikap cintakan ilmu. Kita lihat watak Brian yang jika pada sebelumnya amat acuh tidak acuh tentang agama, mula membaca Al-Quran dan Bible setelah mengenali Rohana dan Rohani, begitu juga watak kedua beradik itu yang rajin berdiskusi tentang bidang keagamaan hinggakan diketahui oleh umum, sebagaimana yang diberitahu pelayan restoran kepada Brian.

Kekuatan filem ini ialah pada jalan ceritanya, skrip(baca:yang bermain dengan angka yang kadang-kala mengelirukan) dan kekuatan lakonan para pelakonnya. Saya amat menyukai watak Rohana untuk naskhah ini, namun watak Brian sepertinya agak sedikit kaku ditangan Brian Yap. Watak Datuk dan Datin(lakonan Dato Rahim Razali dan Ning Baizura) walaupun sedikit tetapi sangat-sangat memberikan kesan. Saya secara jujur sangat menyukai babak seorang lelaki berjubah dan berserban dapat bergaul mesra dengan Brother Anthony, walaupun berlainan agama, babak itu pada saya sangat indah.

Sinematografi

Filem-filem Yasmin sememangnya sangat cantik dari sudut sinematografinya. Saya amat suka dengan shot dan penataan cahaya filem-filem Yasmin.

Saya merasakan Yasmin sememangnya agak kurang suka dengan teknik pegangan-bebas. Ia dapat dibuktikan dengan shot-shot yang dirakam tanpa sebarang getaran tangan jurukameranya. Ini mungkin disebabkan Arwah mahukan kekemasan dalam kerja seninya.

Karya-karya seni Yasmin sememangnya sangat kemas dengan shot-shot statik yang cantik. Kita lihat sebagai contoh shot rumah ketika Brian mahu bertemu Rohani dihujung cerita. Malahan boleh dikatakan kesemua shot close-up ataupun shot jauh juga dibikin dengan sangat kemas.

Menonton filem-filem Yasmin seolah-olah kita melihat gambar-gambar statik yang indah, yang mungkin kita boleh lihat dalam hasil-hasil karya Khabir Bhatia.

Situasi dan ruang komposisi rangkuman kamera disusun dengan amat baik untuk menatijahkan sinematografi yang selari dengan jalan cerita Muallaf.

Untuk filem ini Yasmin mungkin lebih mencirikan konsep “kembali kepada alam” dimana banyak shot dirakam dengan ada perkaitan dengan alam semulajadi, contohnya shot kearah langit sambil berselawat mahupun beberapa shot yang terselit pokok-pokok untuk mengindahkan lagi sudut sinematografinya, disamping itu Yasmin juga mungkin mengajak khalayak menghayati keindahan alam ciptaan Tuhan.

Persoalan

Muallaf ditutup dengan babak Brian memandu laju untuk bertemu Rohani dibanglo(sedangkan sebelum itu kita diberitahu Brian adalah seorang pemandu berhemah), seolah-olah tidak bersabar ingin menyampaikan sesuatu kepada Rohani, namun kita tidak memastikan apa yang berlaku diantara Brian mahupun Rohani selepas itu, atau apa yang cuba diungkapkan oleh Brian kepada Rohani. Juga timbul persoalan berkahwinkah mereka atau adakah Brian tetap dengan agamanya ataupun berhijrah kepada agama Islam.

Kesemua itu, jawapannya ada pada Arwah sendiri.

Al-Fatihah Yasmin Ahmad.


*

p/s: ada yang bertanya kenapa saya suka review filem yang dah lama keluar kat panggung, saya jawab, saya tidak mempunyai masa yang banyak untuk itu, malahan untuk menonton DVD pun saya terpaksa mencuri-curi masa senggang.

07 April 2010

Antara nilaian ambiguiti, didaktisme, SGE(SpaceGambusExperiment) dan kolaborasi Pak Samad


"..seni itu adalah kebenaran, keindahan, dan kebaikan di mana di dalamnya terkandung ciri-ciri estetika dan logika..”-Ibnu Khaldun

Terlebih dahulu saya ingin mengucapkan jutaan terima kasih kepada Kamal Sabran sebab mempercayai diri dan daya penulisan saya yang serba kekurangan ini, untuk mengulas karya terbaharu beliau.

Saya secara terus terang mengakui bahawa saya bukanlah seorang yang pakar dalam dunia musik mahupun filem kerana bidang saya bukanlah disitu dan saya tidak pernah mendapat pendidikan secara formal dalam kedua-dua bidang tersebut.

Namun, sebagai seorang peminat kepada seni musik, terus-terang saya katakan bahawa industri musik tanah air sedang menghadap era kemunduran yang maha dahsyat. Kita mungkin ditanggapi maju dari aspek-aspek teknikal musik, ironikalinya kita benar-benar mundur dari sudut penghasilan karya-karya yang benar-benar mempunyai nilai estetika yang dinamakan sebagai seni, khususnya didalam penghasilan lirik.

Mungkin bab-bab lirik ini, ianya adalah satu permasalahan subjektif, namun saya beranggapan satu-satu lagu atau melodi yang baik memerlukan kepada lirik yang baik sebagai sandaran(baca: namun, saya tidak menjustifikasikan kesemua lirik yang dihasilkan adalah sampah, hanya sebahagian).

Antara solusi yang saya nampak untuk merungkai permasalahan ini ialah seharusnya industri musik kita berinjak ke arah karya-karya puisi sasterawan-sasterawan tanah air untuk dilagukan.

Samalah juga halnya didalam arena perfileman, seharusnya industri kita beralih arah kepada karya-karya sasterawan negara dan mengadaptasinya ke layar perak, berbanding penghasilan filem-filem yang bersifat “syok sendiri” dan berstatus sampah sebagaimana yang berlaku masakini.

Jika kita menyelongkar industri musikal tanah air, kita akan dapati beberapa penghasilan karya-karya bermutu yang diilham berorientasikan puitis.

Kita ada M.Nasir, kita ada Allahyarham Loloq, kita ada kumpulan Kopratasa(baca: masih ingat lagu Masihkah Kau Ingat), kita ada Allahyarham Zubir Ali dan kumpulan Harmoninya(baca: saya teringat lagu Penantian, Balada Seorang Gadis Kecil), sekadar memberikan contoh.

Hingga saat ini saya menanti-nantikan genre semacam ini, hinggalah pada suatu hari saya membuka akaun fesbuk dan saya dapat apa yang saya dahagakan selama ini.

Kamal Sabran dan kawan-kawan hadir lagi ke kancah industri dengan projek terbaharu mereka.

Kali ini projek beliau bukan calang-calang dan benar-benar buat saya teruja mendengarnya iaitu kolaborasi musikal SGE dan digandingkan dengan alunan suara emas Sasterawan Negara iaitu A.Samad Said.

Kamal Sabran bukanlah satu nama yang asing bagi diri saya, kerana saya sudah mengenali bakat beliau semenjak kemunculan filem pendek beliau lagi iaitu melalui projek 15Malaysia tahun lepas(baca: filem pendek Lumpur).

Pada masa tersebut, saya hanya beranggapan Kamal Sabran adalah director berbakat dari Perak hinggalah saya menyelusuri blog beliau dan dari situ saya dapati, rupa-rupanya beliau juga adalah seorang yang aktif dan mempunyai bakat yang luas didalam bidang musik.

Anda pernah mendengar nama Space Gambus Experiment(SGE)?

Space Gambus Experiment(SGE) adalah hasil kolaborasi Kamal Sabran bersama Zulkifli Ramli, pemain gambus Dewangga Sakti dan rakan-rakan luar-negara yang beliau kenali melalui internet dan mereka telah menghasilkan satu album yang mengagumkan sebelum ini.

Ini ulasan saya untuk karya unik mereka sebelum ini.

Perlukah saya mengenalkan anda dengan Sasterawan Negara A.Samad Said?

Tanpa berselindung, Pak Samad adalah merupakan 'tok guru' saya dalam bidang penulisan dimana saya membesar didalam lingkungan kebanyakkan karya-karya besar beliau.

Terdapat 2 track yang diberikan untuk saya ulas iaitu Suara Dari Dinding Dewan dan Di Bawah Bintang Mengerdip, dimana kedua-duanya adalah karya Pak Samad.

Setelah mendengar karya ini, apa yang saya boleh katakan ialah ianya merupakan sebuah kolaborasi yang unik, menarik dan mengujakan!

Apa yang menariknya hasilan SGE kali ini ialah bagaimana bunyian gelombang bunyi dari planet asing, petikan gambus/oud, electro acoustic dan suara agung Pak Samad digabung-jalinkan sehingga menghasilkan satu masterpiece yang mampu untuk mengaul-rasa, menghalunisasi jiwa, berhantu, disamping membuat kita berfikir atas apa yang cuba disampaikan oleh Pak Samad melalui puisi puitisnya.

Walaupun kedengarannya idea ini, kelihatan agak abnormal, namun pada saya ianya merupakan satu karya yang “lain dari yang lain” dan mengesankan jiwa dan minda, untuk mereka-mereka yang hanya mahu mendengar mahupun mereka-mereka yang mahu mendengar sambil berfikir.

Antara petikan gambus, musikal elekronik dan kuasa alunan suara Pak Samad bersatu dan menusuk jiwa, raga dan minda khalayak pendengarnya.

Apatah lagi bagi pendengar yang mendengar secara ekstensif didalam menaakul nilaian ambiguiti disebalik lirik puisi puitis yang dideklamasikan oleh Pak Samad.

Saya beranggapan musik SGE ini, sememangnya agak sukar jika mahu disampaikan secara nyanyian, jadi idea Kamal memilih pendeklamasian sajak adalah satu idea yang sangat 'masuk' dan genius untuk musik SGE.

Disini juga, saya nampak Kamal cuba menyalurkan unsur didaktisme atau unsur pengajaran dalam musik unik SGE untuk memberikan nilaian double-meaning di dalam memperluaskan lagi keboleh-daya-fikir-intelektualan khalayak pendengar untuk sama-sama berfikir apakah yang cuba diselindungkan oleh Pak Samad didalam kedua sajak tersebut.

Inilah sebenarnya "kelompongan besar"(baca: kehancuran seni penghasilan lirik) industri musikal kita, dan saya nampak kelompongan ini mampu diisi dengan karya-karya genius semacam ini.

Saya tidak mahu mengulas dengan lebih panjang lagi, apa kata anda luangkan sedikit masa anda, temui SGE dan Pak Samad di persembahan “Kata Luhur” pada 9 April 2010 jam 8 malam di National Art Gallery, Kuala Lumpur.

* Saya cuba memenuhi permintaan rakan-rakan yang mahukan saya menulis dalam bahasa melayu standard. Eh, apa maksud bahasa melayu standard?

15 Mac 2010

Adnan Sempit, Filem Terbaik Ahmad Idham?



Ramai kawan-kawan suruh aku review filem ini.

Berdasarkan kepada review blogger-blogger terkenal, ada komen-komen yang positif/bagus tentang filem Adnan Sempit ini.

Bila ada suapan-suapan berbentuk positif ini, aku cuba menggagahkan diri dan minda untuk menonton filem ini walaupun aku dah set dalam kepala berkaitan streotaip dan idea klise dunia rempit Ahmad Idham.

Biasanya untuk karya Ahmad Idham, aku akan bakul-sampahkan dari list untuk ditonton tapi untuk filem Adnan Sempit ini seolah-olah menukar sedikit persepsi dan mind-set aku terhadap Ahmad Idham mahupun filem-filem keluaran Metrowealth.

Ini sinopsis Adnan Sempit.

Well, bila aku menonton filem ini, aku berkata wow! Dan timbul persoalan adakah ini sebetulnya filem dan idea asli Ahmad Idham?

Ahmad Idham membuka filem ini dengan babak penerangan sedikit-sebanyak siapakah Adnan Sempit ini sebenarnya. Tapi sirius babak Adnan wili moto tapi jatuh memang idea lawak yang menjadi(baca: aku ketawa terbahak-bahak part nih)

Cuma aku ada satu persoalan.

Ada ke mat rempit pergi merempit naik motor Modenas? Setahu aku ramai mat rempit pakai motor EX5 atau Yamaha RXZ(baca: atau Ahmad Idham cuba memberikan perlambangan mat rempit juga punyai semangat nasionalisme yang kuat, dengan menggunakan barangan keluaran Malaysia?)

Plot filem ini biasa-biasa sahaja(baca: klise dan streotaip filem rempit, ada babak lumba haram, ada minah chikaro etc etc), santai dan tidak memerlukan anda untuk mengerah pemikiran kesana-kesini untuk memahami apakah yang cuba dibawa oleh Ahmad Idham melalui filem ini.

Ianya berkisarkan Adnan(lakonan Shaheizy Sam-seorang mat rempit, bekerja sebagai dispatch-klise pekerjaan mat rempit selain mat pizza) selaku watak utama mengejar cinta Nadia(lakonan Intan Ladyana) yang merupakan bos disebuah syarikat besar. Alkisahnya, satu hari Nadia telah diprovoke oleh kawan-kawannya untuk mempersembahkan kepada mereka siapakah lelaki yang bertahta dihatinya dan Nadia telah menamakan Adnan sebagai pakwenya(walaupun ianya hanya sekadar pakwe palsu). Maka, selepas itu wujud babak-babak dimana Nadia cuba menyelami dunia mat rempit Adnan, dan Adnan pula cuba memasuki dunia kelas atasan Nadia, dan ianya diselang-selikan dengan homour yang menghiburkan.

Pada aku kekuatan filem ini bukan terletak pada plot penceritaannya, tetapi pada kekuatan lakonan/penjiwaan watak para pelakonnya didalam mewujudkan elemen lawak dalam satu-satu babak.

Filem ini digerakkan dengan kekuatan watak utama yang dibawa oleh Shaheizy Sam sebagai Adnan. Ekpresi muka, lontaran intonasi dialog dan bahasa tubuh Shaheizy memang amat-amat bagus dan aku nampak Shaheizy bakal mengisi kelompongan watak hero perfileman Malaya satu hari nanti.

Ia juga dibantu oleh penghayatan watak-watak pembantu seperti Wawa(lakonan Yana)dan Bobby(lakonan Along Raja Lawak). Sirius, aku memang suka watak Wawa ini berbanding watak Nadia. Yana berjaya membawa watak ini dengan begitu baik sekali. Aku suka sekali bila part dialog Wawa ber“gua-lu” dengan Bobby, nampak begitu kiut sekali.

Aku betul-betul suka babak diwarung Macha, setelah resign bekerja dengan Nadia, Wawa dengan muka yang kiut berkata “gua nak jadik minah rempit sepenuh masa..”. Begitu juga babak ketika Bobby mengenalkan kelas-kelas mat rempit pada Wawa ketika membeli makanan, nampak senyuman yang begitu comel sekali. Pergh!

Watak Angah dan Cat Farish walaupun sedikit tetapi mengesankan(baca: macam watak Nabil dalam Pisau Cukur). Babak Cat menyanyikan lagu Bawaku Terbang berduet dengan Angah memang betul-betul lawak. Idea memasukkan unsur musik/melodi ini memang satu idea yang bagus dari Ahmad Idham. Lagi-lagi watak yang dibawakan oleh Angah melalui part-part karaoke, walaupun sedikit tapi menyuntik elemen lawak secara segar kepada khalayak.

Antara babak yang aku paling suka dalam filem ini ialah babak sewaktu Adnan makan stik kat restoran. Aku ketawa sakan semasa babak ini, cumanya kalau ia ditambah elemen slapstik contohnya stik tercampak ke, garfu terbang ke, mungkin ia boleh menjadi lebih lawak lagi.

Satu lagi babak yang buat aku ketawa terbahak-bahak ialah babak ketika Dato’ nak abis bercakap tapi sebenarnya tak habis lagi, ada pekerjanya sudah bangun dan mahu meninggalkan mesyuarat, tapi kemudiannya duduk semula.

Tahniah juga aku ucapkan kepada panel penulis skrip filem ini kerana berjaya menghidangkan dialog yang simple dan bersahaja melalui filem ini. Aku amat suka babak idea penyilangan dialog iaitu babak dimana ibu bapa Nadia bercerita soal jodoh dan disambung dengan perbicaraan antara Macha dan Adnan. Antara dialog yang aku suka ialah “ibarat melukut ditepi gantang”, “banana fruit 2 times”, “Adnan sebut reunion: renuwen” dan “dalam hati ade taman”. Sirius memang betul-betul lawak!

Sinematografi oleh Raja Mukhriz untuk filem ini juga tidak menghampakan dan mungkin adalah antara yang terbaik jika hendak dibandingkan dengan filem-filem Ahmad Idham sebelum ini(rujuk filem Senario Episod 2 sebagai contoh: ada babak kamera tersangkut daun pokok). Walaupun agak sedikit ketinggalan berbanding filem-filem Khabir Batia ataupun Arwah Kak Min, namun ianya sesedap mata memandang dan tidak dibuat secara melepaskan batuk ditangga.

Untuk filem ini, aku nampak Ahmad Idham cuba menyalurkan input-input ambiguiti berbentuk nasihat kepada khalayak. Ini salah satu sebab mengapa aku suka kepada buah tangan Ahmad Idham kali ini, antaranya:

-Ahmad Idham cuba menyelongkar sisi golongan gelandangan ini, sambil menasihatkan khalayak tentang bahaya merempit tetapi disampaikan dalam nada homour, contohnya babak mat rempit dilanggar kereta sampai putus kepala. Elemen ini sebenarnya telah diterapkan oleh Bade Hj Azmi dalam legasi Kl Menjeritnya, cumanya melalui filem Adnan sempit ini ianya hadir dalam bentuk homour. Begitu juga babak muka mat rempit jahat terkena ekzos motor, Adnan mengungkapkan dialog “api neraka lagi panas..”

-Ahmad Idham juga cuba mengangkat tema cinta berlawanan stratifikasi sosial iaitu pertembungan antara dunia kelas atasan Nadia dengan dunia merempit Adnan. Disini Ahmad Idham cuba memberikan perlambangan bahawa istilah cinta boleh hadir tanpa dibatasi dengan darjat. Melalui filem ini, perbezaan lapisan sosial itu disampaikan dalam unsur-unsur lawak tapi mengesankan.

-Cuba lihat dialog “mat rempit macam awak layak ke nak suruh saya tunggu!”, lontaran dialog Dato(baca: mungkin perlambangannya pihak yang bertanggungjawab atau kerajaan)kepada Adnan(baca: mewakili golongan mat rempit). Ini adalah salah perlambangan bagaimana suara muda jiwa remaja mat rempit ini tertutup daripada bersuara. Adakah mereka ini diberikan ruang dan peluang untuk bercakap(baca: diberikan ruang berlumba dilitar yang halal), lantas mereka menghabiskan sisa masa(malahan nyawa) mereka diposisi yang salah, iaitu merempit dijalanan.

-Ahmad Idham juga cuba mengangkat isu gejala sosial dan melancarkan kritikannya terhadap isu-isu tersebut. Contohnya babak upacara kekah, isu perhambaan wanita sebagai kaum tertindas, isu ragut, isu kepayahan untuk berkahwin, isu persaingan secara kotor untuk mendapat tender dan isu adab sopan.

-Babak romantis Bobby cuba mencium Wawa tapi Wawa kemudiannya menampar Bobby memperlihatkan perlambangan bahawa minah rempit sepertinya juga mempunyai harga dan maruah diri.

Ahmad Idham menutup filem ini sekali lagi dengan babak Adnan wili motor tapi terjatuh, dan babak ini sekali lagi mencuit hati aku.

Aku rasa akan ada sekuel Adnan Sempit berdasarkan sambutan box-office yang diterima melalui khalayak kerana seakan ada babak yang dimatikan begitu sahaja dan menimbulkan persoalan seperti apakah yang terjadi kepada proposal Nadia, dan apakah yang terjadi kepada Jofri, begitu juga sejauhmanakah penerimaan ibubapa Nadia terhadap Adnan? Semua itu tiada jawapannya..

Korang rasa ada tak sekual Adnan Sempit?

07 Mac 2010

SPACE GAMBUS EXPERIMENT, hasilan genius dari bumi Ipoh.


Didalam industri musikal kita yang semakin dibelenggui irama-irama streotaip dan klise, serta persaingan irama-irama dari luar, perlu ada sesuatu atau seseorang yang hadir dengan idea-idea matang dan “lari dari kebiasaan” untuk mengisi sisi kosong industri musik kita.

Aku bukanlah pendengar dogmatik yang hanya mendengar satu aliran genre musik sahaja, sebaliknya aku memilih untuk mendengar apa sahaja yang lunak untuk diterima oleh telinga aku. Lunak disini bukan bermaksud irama streotaip melankolik mendayu-dayu lagu-lagu melayu(baca: lagu-lagu Slam, Scoin dan seangkatan dengannya), tetapi apa yang aku rasakan ianya sedap didengar walau apa jua genrenya(contohnya: metal, grind-core, sludge, nasyid etc etc).

Kamal Sabran bukanlah nama yang asing bagi aku. Beliau dikaca-mata aku adalah seorang genius berbakat yang lahir dari Ipoh, Perak. Setelah beliau memukaukan aku dengan karyanya Lumpur, beliau hadir lagi dengan buah tangan terbarunya iaitu Space Gambus Experiment(SGE), hasil kalaborasi Kamal bersama Zulkifli Ramli, pemain gambus Dewangga Sakti dan rakan-rakan luarnegara yang beliau kenali melalui internet.

Aku tak dapat nak memastikan dengan tepat, buah tangan Kamal Sabran kali ini dari genre yang mana, tetapi ianya mungkin lebih berunsurkan kepada new-age musik.

New-age musik ini adalah musik-musik yang mempunyai irama-irama yang didalamnya unsur-unsur ketenangan, inspirasi artistik dan mampu untuk memindahkan jiwa kita ke satu dimensi yang lain(baca:bagi yang tak tahu new-age ini macamane bunyinya, cuba dengar lagu Kitaro, kalau Kitaro pun tak tahu jugak, sila abaikan post ini)

SGE ini mengandungi sebanyak 10 track dan ianya mempunyai tajuk-tajuk simple tetapi mendalam nilaian ambiguitinya seperti Pengembara Cahaya, Lily Wave Mekanik, Sonik Al-Kosmik, Fizikali Real, Gerhana, Panglima 9, Dari Dalam Kalbu, Semesta Kuanta, 7 ruang Kosong dan Pulang Kekanda Bulan.

Apa yang menariknya untuk hasilan Kamal Sabran ini ialah idea Kamal untuk menggabung-jalinkan antara bunyian gelombang bunyi dari planet Musytari, petikan gambus/oud, electro acoustic dan lain-lain alatan untuk mewujudkan satu musik yang mampu untuk menenangkan, mencipta rasa, menyeramkan, membuat kita berfikir malahan bisa untuk membawa jiwa kita ke satu dimensi yang lain.

Idea ini walaupun kelihatan abnormal tapi sangat-sangat mengesankan jiwa. Sirius!

Ini salah satu sebab mengapa aku katakan Kamal sebagai seorang musician yang genius, iaitu kerana beliau dapat mengabung-jalinkan semua itu menjadi satu irama musik yang betul-betul mengasyikkan.

Aku nampak antara petikan gambus, bunyian angkasa lepas dan kesemua alatan musik yang digunakan betul-betul bersatu, diadun rapi, hingga menatijahkan track-track yang sangat-sangat halus dan menghasilkan halwa telinga yang "sedap" untuk dihadam oleh khalayak pendengarnya.

Idea untuk menggunakan gambus sebagai nadi kepada SGE ini juga adalah salah satu daya penarik disamping lari seketika dari klise dan streotaip musik kita yang acapkali diadun dengan bunyian gitar, keyboard dan seangkatan dengannya. Mungkin next projek, kalau boleh guna kompang memang betul-betul mengujakan!

Yang lebih membuatkan aku kagum kepada karya Kamal ini ialah keboleh-fikiran Kamal untuk menyusun track. Aku nampak peralihan antara track seolah-olah mempunyai keserasian, hingga nampak seolah-olah lagu track pertama adalah sekual kepada track kedua dan begitulah seterusnya.

Dan, aku nampak kebanyakkan lagu Kamal sangat-sangat sesuai sebagai musik latar kepada filem-filem atau drama-drama tempatan. Kepada pengarah-pengarah tempatan, jika kamu selalu menggunakan musikal Kitaro, apa kata kamu bertukar-arah kepada musik si genius ini.

Track yang menjadi senarai-main aku ialah Pulang Kekanda Bulan dan Pengembara Cahaya. Sirius 2 lagu ini memang betul-betul mengesankan.

Oh ye, SGE juga hadir dengan booklet yang “cool” dan susun-atur yang menarik, direka-cipta oleh Kamal Sabran sendiri.

Jadi jangan bertangguh, dapatkannya sekarang juga: kamalsabran@gmail.com

p/s: Kamal, kalau aku nak pakai 1-2 lagu ko untuk projek film baru aku boleh tak? :)