15 Mac 2010

Adnan Sempit, Filem Terbaik Ahmad Idham?



Ramai kawan-kawan suruh aku review filem ini.

Berdasarkan kepada review blogger-blogger terkenal, ada komen-komen yang positif/bagus tentang filem Adnan Sempit ini.

Bila ada suapan-suapan berbentuk positif ini, aku cuba menggagahkan diri dan minda untuk menonton filem ini walaupun aku dah set dalam kepala berkaitan streotaip dan idea klise dunia rempit Ahmad Idham.

Biasanya untuk karya Ahmad Idham, aku akan bakul-sampahkan dari list untuk ditonton tapi untuk filem Adnan Sempit ini seolah-olah menukar sedikit persepsi dan mind-set aku terhadap Ahmad Idham mahupun filem-filem keluaran Metrowealth.

Ini sinopsis Adnan Sempit.

Well, bila aku menonton filem ini, aku berkata wow! Dan timbul persoalan adakah ini sebetulnya filem dan idea asli Ahmad Idham?

Ahmad Idham membuka filem ini dengan babak penerangan sedikit-sebanyak siapakah Adnan Sempit ini sebenarnya. Tapi sirius babak Adnan wili moto tapi jatuh memang idea lawak yang menjadi(baca: aku ketawa terbahak-bahak part nih)

Cuma aku ada satu persoalan.

Ada ke mat rempit pergi merempit naik motor Modenas? Setahu aku ramai mat rempit pakai motor EX5 atau Yamaha RXZ(baca: atau Ahmad Idham cuba memberikan perlambangan mat rempit juga punyai semangat nasionalisme yang kuat, dengan menggunakan barangan keluaran Malaysia?)

Plot filem ini biasa-biasa sahaja(baca: klise dan streotaip filem rempit, ada babak lumba haram, ada minah chikaro etc etc), santai dan tidak memerlukan anda untuk mengerah pemikiran kesana-kesini untuk memahami apakah yang cuba dibawa oleh Ahmad Idham melalui filem ini.

Ianya berkisarkan Adnan(lakonan Shaheizy Sam-seorang mat rempit, bekerja sebagai dispatch-klise pekerjaan mat rempit selain mat pizza) selaku watak utama mengejar cinta Nadia(lakonan Intan Ladyana) yang merupakan bos disebuah syarikat besar. Alkisahnya, satu hari Nadia telah diprovoke oleh kawan-kawannya untuk mempersembahkan kepada mereka siapakah lelaki yang bertahta dihatinya dan Nadia telah menamakan Adnan sebagai pakwenya(walaupun ianya hanya sekadar pakwe palsu). Maka, selepas itu wujud babak-babak dimana Nadia cuba menyelami dunia mat rempit Adnan, dan Adnan pula cuba memasuki dunia kelas atasan Nadia, dan ianya diselang-selikan dengan homour yang menghiburkan.

Pada aku kekuatan filem ini bukan terletak pada plot penceritaannya, tetapi pada kekuatan lakonan/penjiwaan watak para pelakonnya didalam mewujudkan elemen lawak dalam satu-satu babak.

Filem ini digerakkan dengan kekuatan watak utama yang dibawa oleh Shaheizy Sam sebagai Adnan. Ekpresi muka, lontaran intonasi dialog dan bahasa tubuh Shaheizy memang amat-amat bagus dan aku nampak Shaheizy bakal mengisi kelompongan watak hero perfileman Malaya satu hari nanti.

Ia juga dibantu oleh penghayatan watak-watak pembantu seperti Wawa(lakonan Yana)dan Bobby(lakonan Along Raja Lawak). Sirius, aku memang suka watak Wawa ini berbanding watak Nadia. Yana berjaya membawa watak ini dengan begitu baik sekali. Aku suka sekali bila part dialog Wawa ber“gua-lu” dengan Bobby, nampak begitu kiut sekali.

Aku betul-betul suka babak diwarung Macha, setelah resign bekerja dengan Nadia, Wawa dengan muka yang kiut berkata “gua nak jadik minah rempit sepenuh masa..”. Begitu juga babak ketika Bobby mengenalkan kelas-kelas mat rempit pada Wawa ketika membeli makanan, nampak senyuman yang begitu comel sekali. Pergh!

Watak Angah dan Cat Farish walaupun sedikit tetapi mengesankan(baca: macam watak Nabil dalam Pisau Cukur). Babak Cat menyanyikan lagu Bawaku Terbang berduet dengan Angah memang betul-betul lawak. Idea memasukkan unsur musik/melodi ini memang satu idea yang bagus dari Ahmad Idham. Lagi-lagi watak yang dibawakan oleh Angah melalui part-part karaoke, walaupun sedikit tapi menyuntik elemen lawak secara segar kepada khalayak.

Antara babak yang aku paling suka dalam filem ini ialah babak sewaktu Adnan makan stik kat restoran. Aku ketawa sakan semasa babak ini, cumanya kalau ia ditambah elemen slapstik contohnya stik tercampak ke, garfu terbang ke, mungkin ia boleh menjadi lebih lawak lagi.

Satu lagi babak yang buat aku ketawa terbahak-bahak ialah babak ketika Dato’ nak abis bercakap tapi sebenarnya tak habis lagi, ada pekerjanya sudah bangun dan mahu meninggalkan mesyuarat, tapi kemudiannya duduk semula.

Tahniah juga aku ucapkan kepada panel penulis skrip filem ini kerana berjaya menghidangkan dialog yang simple dan bersahaja melalui filem ini. Aku amat suka babak idea penyilangan dialog iaitu babak dimana ibu bapa Nadia bercerita soal jodoh dan disambung dengan perbicaraan antara Macha dan Adnan. Antara dialog yang aku suka ialah “ibarat melukut ditepi gantang”, “banana fruit 2 times”, “Adnan sebut reunion: renuwen” dan “dalam hati ade taman”. Sirius memang betul-betul lawak!

Sinematografi oleh Raja Mukhriz untuk filem ini juga tidak menghampakan dan mungkin adalah antara yang terbaik jika hendak dibandingkan dengan filem-filem Ahmad Idham sebelum ini(rujuk filem Senario Episod 2 sebagai contoh: ada babak kamera tersangkut daun pokok). Walaupun agak sedikit ketinggalan berbanding filem-filem Khabir Batia ataupun Arwah Kak Min, namun ianya sesedap mata memandang dan tidak dibuat secara melepaskan batuk ditangga.

Untuk filem ini, aku nampak Ahmad Idham cuba menyalurkan input-input ambiguiti berbentuk nasihat kepada khalayak. Ini salah satu sebab mengapa aku suka kepada buah tangan Ahmad Idham kali ini, antaranya:

-Ahmad Idham cuba menyelongkar sisi golongan gelandangan ini, sambil menasihatkan khalayak tentang bahaya merempit tetapi disampaikan dalam nada homour, contohnya babak mat rempit dilanggar kereta sampai putus kepala. Elemen ini sebenarnya telah diterapkan oleh Bade Hj Azmi dalam legasi Kl Menjeritnya, cumanya melalui filem Adnan sempit ini ianya hadir dalam bentuk homour. Begitu juga babak muka mat rempit jahat terkena ekzos motor, Adnan mengungkapkan dialog “api neraka lagi panas..”

-Ahmad Idham juga cuba mengangkat tema cinta berlawanan stratifikasi sosial iaitu pertembungan antara dunia kelas atasan Nadia dengan dunia merempit Adnan. Disini Ahmad Idham cuba memberikan perlambangan bahawa istilah cinta boleh hadir tanpa dibatasi dengan darjat. Melalui filem ini, perbezaan lapisan sosial itu disampaikan dalam unsur-unsur lawak tapi mengesankan.

-Cuba lihat dialog “mat rempit macam awak layak ke nak suruh saya tunggu!”, lontaran dialog Dato(baca: mungkin perlambangannya pihak yang bertanggungjawab atau kerajaan)kepada Adnan(baca: mewakili golongan mat rempit). Ini adalah salah perlambangan bagaimana suara muda jiwa remaja mat rempit ini tertutup daripada bersuara. Adakah mereka ini diberikan ruang dan peluang untuk bercakap(baca: diberikan ruang berlumba dilitar yang halal), lantas mereka menghabiskan sisa masa(malahan nyawa) mereka diposisi yang salah, iaitu merempit dijalanan.

-Ahmad Idham juga cuba mengangkat isu gejala sosial dan melancarkan kritikannya terhadap isu-isu tersebut. Contohnya babak upacara kekah, isu perhambaan wanita sebagai kaum tertindas, isu ragut, isu kepayahan untuk berkahwin, isu persaingan secara kotor untuk mendapat tender dan isu adab sopan.

-Babak romantis Bobby cuba mencium Wawa tapi Wawa kemudiannya menampar Bobby memperlihatkan perlambangan bahawa minah rempit sepertinya juga mempunyai harga dan maruah diri.

Ahmad Idham menutup filem ini sekali lagi dengan babak Adnan wili motor tapi terjatuh, dan babak ini sekali lagi mencuit hati aku.

Aku rasa akan ada sekuel Adnan Sempit berdasarkan sambutan box-office yang diterima melalui khalayak kerana seakan ada babak yang dimatikan begitu sahaja dan menimbulkan persoalan seperti apakah yang terjadi kepada proposal Nadia, dan apakah yang terjadi kepada Jofri, begitu juga sejauhmanakah penerimaan ibubapa Nadia terhadap Adnan? Semua itu tiada jawapannya..

Korang rasa ada tak sekual Adnan Sempit?

Tiada ulasan: